10 tipů pro lepší time management, který zvýší produktivitu vašeho provozu
 

Možná jste již v minulosti slyšeli někoho říct, že „čas jsou peníze“. Právě s tímto slovním spojením úzce souvisí takzvaný time management, resp. řízení času. Jeho základem je určit si jasné cíle a priority.

Jedním z rozdílů mezi podnikateli a zaměstnanci je jejich vnímání času. Zatímco zaměstnanci mají volný čas před pracovní dobou a po ní, podnikatelé jsou pány svého času a sami si určují, kdy budou pracovat a kdy oddychovat. I o tomto mluví zmiňovaný time management.

Tipy pro lepší time management

Jak jsme již objasnili výše, úplným základem pro kvalitní time management je stanovení cílů a priorit. Tím hlavním podnikatelským cílem samozřejmě bývá téměř vždy ziskový a prosperující byznys. Toho ale nedosáhnete pouhým lusknutím prstů. Vyžaduje pořádnou dávku odhodlání, trpělivosti, zápalu a v neposlední řadě i vhodně zvolené strategie. Aby bylo nejen vaše řízení času, ale i samotné podnikání a vedení provozu co nejefektivnější, dáváme vám do povědomí několik užitečných tipů.

1.    Začněte den brzy

Jelikož podnikatelé většinou nemají stálou pracovní dobu, vnímají den jako 24hodinový časový úsek, během kterého by měli splnit určité úlohy. Pokud je to i váš případ, tak vám doporučujeme začít den brzy ráno, abyste se vyhnuli zbytečnému stresu. Ten vás může doběhnout, když si dopoledne déle pospíte. Po probuzení totiž zjistíte, že nemáte dostatek času na vyřízení potřebných záležitostí a sami se dostanete pod tlak.

RADA: Vstaňte o 30 minut dříve, než máte ve zvyku. Získáte tak půl hodiny denně navíc, kterou můžete využít například na sportovní aktivity nebo oddych.

2.    Vykonejte to nejdůležitější hned ráno

Brzy ráno bývá lidský organismus nejproduktivnější. Někdy se vám sice může stát, že se ráno nemůžete rozhýbat, ale to je spíše otázka vaší životosprávy nebo nedostatku spánku. Ty nejtěžší a nejdůležitější úlohy byste každopádně měli vykonat hned ráno, dokud je vaše pracovní nasazení na vyšší úrovni. V případě, že máte kromě náročné záležitosti další drobné povinnosti, vyřešte „na rozjezd“ jednu z nich. Pokud si totiž odškrtnete jednu úlohu, může vám to pomoci po psychologické stránce.

notebook-prace-kvetiny-stul-kava-hodiny-cas

3.    Přestaňte dělat vše sami

Nezapomínejte na to, že ve vaší provozovně nemusíte být na vše sami. Pokud kolem sebe máte další spolehlivé lidi, jako například číšníky, kuchaře nebo ekonomy, poproste je o pomoc. Dejte jim najevo, že jste také jen člověk a nenechte své ego, aby vás porazilo. Kromě vzájemné důvěry tak získáte i čas a prostor na řešení jiných záležitostí.

4.    Pořiďte si pomocný systém

Pomocný inteligentní systém může vašemu provozu ušetřit více času, než si myslíte. Se šikovným POS systémem vaši zaměstnanci obslouží zákazníky rychleji. Jelikož tak po provozovně naběhají méně kilometrů, mohou ušetřený čas věnovat hostům na zvýšenou pozornost a péči.

5.    Vyškolte své zaměstnance

Zapamatujte si, že čím více času investujete do svých zaměstnanců na úplném začátku, tím více ho ušetříte později. Kvalitní zaškolení může eliminovat zbytečné otázky a nevědomost číšníků nebo kuchařů. Samostatní zaměstnanci pro vás znamenají pohodlí a prostor na řešení dalších povinností.

6.    Určete si klíčové úlohy

Jestli se chcete vyhnout zbytečným nedorozuměním na pracovišti, doporučujeme vám, abyste si určili klíčové úlohy. Můžete si je zadat každý den ráno nebo na začátku týdne nebo měsíce. Vhodným řešením jsou například firemní porady.

POZOR: Dejte si pozor, aby porady nebyly zbytečně dlouhé a bezpředmětné. Výsledný efekt by tak byl v konečném důsledku kontraproduktivní.

7.    Nastavte si hranice se zaměstnanci

Je na všem uvážení, zda si k zaměstnancům vyberete autoritativní, nebo spíše liberálnější přístup. V obou případech byste si však měli jasně určit hranice s podřízenými. Pokud tak neuděláte, pracovníci mohou začít zneužívat vaši benevolentnost nebo kritizovat vaši tvrdou ruku. To bude vést k následné averzi vůči vykonávané práci, sníží se efektivita pracovního nasazení a zpomalí se činnost celé provozovny.

8.    Zaveďte pravidelné přestávky

Samozřejmě, že zaměstnanci mají právo na přestávky. Pokud jim ale zavedete pauzy v pravidelných časech nebo jim přidáte 10 minut volna navíc, mohou se vám odvděčit kvalitnější prací. V konečném důsledku tak zjistíte, že 10 minut, které jste jim věnovali, vám vrátili dvounásobně – zrychlením svého výkonu.

cisnik-barman-kavarna-kava-kavovar-hrnek-muz

9.    Vše si zapisujte

Neustálý přísun nových informací a povinností může způsobovat další zbytečný stres. Abyste neměli strach, že na něco důležitého zapomenete, začněte si vše zapisovat. Místo dlouhého přemýšlení nad tím, co máte udělat, si otevřete poznámkový blok a v rychlosti si zkontrolujte své plány.

10.     Najděte harmonii mezi pracovním a soukromým životem

Jedním z nejdůležitějších tipů pro lepší time management je najít rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Nedostatek času na řešení pracovních záležitostí totiž často vede k odsouvání rodiny a volnočasových aktivit na druhou kolej. Nakonec zjistíte, že nemáte čas ani na práci, ani na rodinu.

RADA: Určete si priority a zapište si na papír to nejdůležitější, co potřebujete vyřešit v daném týdnu po pracovní stránce a co byste rádi stihli ve vašem volném čase.

Shrnutí

Jak sami vidíte, všechny tyto tipy pro lepší time management na sebe navazují a odvíjejí se jeden od druhého. Pokud jste doteď nic z výše uvedeného ve vašich provozovnách nepraktikovali, vyzkoušejte to. Nemusíte aplikovat ihned vše najednou, vyberte si například ten tip, který vás nejvíce zaujal, a dejte mu šanci. V případě, že se vám osvědčí, vraťte se k našemu článku a vyhledejte si další.

DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR: Naším doporučením na závěr je tentokrát neuspokojit se. Protože vaše řízení času může být vždy lepší.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard