Jak si otevřít kavárnu

A jak to udělat úspěšně?

Chcete vědět, co rozhoduje o úspěchu otevření kavárny? Jako výrobce aplikací pro kavárny a restaurace jsme byli u zrodu mnoho provozů, avšak ne všechny byly úspěšné. Naše 11-leté zkušenosti a 1800 zákazníků, uživatelů našeho software ve vícero zemích EU nás naučili mnoho důležitých věcí. Podařilo se nám zmapovat nejčastější chyby majitelů a provozovatelů kaváren. Dáme vám pár tipů, aby jste se těmto chybám vyhli a byli úspěšní. 

Otevřít kavárnu se dá mnohými neúspěšnými cestami:

  • s nedostatkem financí
  • s úvěrem, který nebudete schopní splácet
  • bez zkušeností nebo bez vzdělávání se v gastronomii
  • bez plánování
  • bez nápadu (bez vašeho jedinečného DNA)
  • bez strategie (zejména body, o kterých píšeme níže)

Znám mnoho lidí, kteří se vydali touto cestou a měli jedno společné. Nehledali chybu v sobě, ani ve svých plánech. Právě naopak, byli přesvědčeni o dokonalosti svých plánů. Za svůj neúspěch vinili dodavatele, zákazníky, stát, konkurenci a i počasí (nesranduji, sezónní provozy). Ve skutečnosti neuspěli z jednoduchého důvodu: nedělali správné věci. Dělali věci, o kterých si pouze mysleli, že jsou správné. Po přečtení tohoto článku a aplikování našich rad do vašeho plánu otevření kavárny se vaše šance na úspěch výrazně zvýší.

Legislativa a administrativní kroky

Jejich znalost je důležitá. S vaším dlouhodobým úspěchem a ziskem to však nemá nic společného. To, že budete mít správně založenou živnost z vás ještě úspěšného podnikatele nedělá. A vaše potenciální hosty kavárny to vůbec nezajímá. Jsou to kroky, které jednoduše musíte udělat vy i vaše konkurence a všichni stejně - podle zákona. Na toto téma existuje množství kvalitních článků, proto se tomuto tématu nebudeme věnovat. Zde je tip:

Samotné otevření kavárny není problém. Problém je v originalitě, jedinečnosti, podnikatelském nápadu a samozřejmě v kvalitním podnikatelském plánu a strategii. Vždy hledejte odpověď na tu nejzákladnější otázku: Proč by měli lidé chodit do vaší kavárny?

Poloha, poloha a ještě jednou poloha

Můžete mít neomezený rozpočet, můžete mít skvělé marketingové nápady, můžete mít nejkvalitnější kávu a nejchutnější zákusky. Pokud bude váš provoz ve špatné poloze, vaše otevření kavárny skončí neúspěchem. Ze všech faktorů vašeho byznys plánu je poloha kavárny tím nejdůležitějším, který rozhoduje o vašem úspěchu. Proč je to tak? Odpověď je jednoduchá. Kavárna prodává kávu - teplý nápoj. Nemůžete ho doručovat do celého města, státu, nebo světa jako jiné zboží. Smiřte se s tím, že gastronomický byznys je lokální byznys. Váš úspěch je tedy závislý na denních návštěvách vašich zákazníků. Pokud máte udělaný byznys plán, věřím, že ho udělaný máte, máte udělanou i finanční analýzu. Položte si tedy jednoduchou otázku: Je šance, aby ke mně denně přišlo dostatečné množství zákazníků tak, aby bylo dosáhnuto předpokládané denní tržby?

První nejčastější chyba, které se dopouští majitelé při otevření kavárny je nesprávná poloha provozu. Udělejte si odhad návštěvnosti a průměrnou tržbu na jednoho zákazníka. Postačí nám tato suma na zaplacení personálu, měsíčních nákladů, nájmu a splácení prvotních investic? Postačí nám na tvorbu rezervy a na marketing, abychom mohli naplnit strategii získávání nových zákazníků?

Jaké lokality jsou tedy vhodné pro otevření kavárny?

  • preferujte města před vesnicemi (na vesnici poměrně rychle vyčerpáte okruh "štamgastů")
  • turistické destinace - lázeňská města, lyžařská střediska, koupaliště (denně přicházejí noví a noví, pozor na sezónnost)
  • nákupní centra (avšak ne supermarket s potravinami)
  • pěší zóna

Pro správný výběr lokality jsou klíčové dva faktory: koncentrace/pohyb lidí v dané lokalitě a chování lidí v dané lokalitě. Například do supermarketu s potravinami sice přijde mnoho zákazníků, ale každý se snaží rychle vyložit nákupní vozík do auta a utíká domů, kde ho čeká rodina. Protikladem je nákupní centrum, kde se lidé motají po obchodech i několik hodin a přirozeně si chtějí na chvíli sednout, odpočinout, dát si kávičku, minerálku a nějaký ten zákusek. Nepodceňujte analýzu chování lidí v lokalitě, ve které chcete otevřít vaši kavárnu. Analýza vám prozradí konverzní poměr, tzn. jaké procento lidí se potenciálně zastaví i ve vaší kavárně. Vždy rozlišujte "ty stejné lidi - štamgasty" v lokalitě a "nověpřicházející" (typicky dovolenkové destinace). Jinak se chovají "ti stejní zaměstnanci" ve velké administrativní budově - dají si kávu například jednou měsíčně a jinak se chovají "němečtí důchodci" v lázeňském městě - každý týden máte "úplně nový turnus nových návštěvníků", kteří si dají kávu každý den.

S výběrem lokality může souviset i podnikatelský nápad (tzv. "odlišovačka"). Pokud otevíráte kavárnu blízko golfového hřiště, budete ho ladit pro kategorii návštěvníků "golfoví hráči". Pokud otevíráte kavárnu u knihkupectví, budete ho ladit pro "čtenáře knih". Více o podnikatelském nápadu budeme psát v další části.

Kavárna s nápadem, vaše jedinečnost

Pokud jste již našli lukrativní polohu pro vaši kavárnu, buďte si jistí, že ve vašem okolí nebudete jediní.

Když vám položím otázku, která auta jsou považována za bezpečná, určitě vás jako první napadne švédská automobilka. Kdybych chtěl luxusní hodinky, opět vás hned napadne nějaká značka. Tyto a mnohé další firmy si vybudovali DNA, něco co je odlišuje od zbytku konkurence. Díky tomu si vždy najdou "svůj segment" zákazníků. Váš podnikatelský nápad, vaše jedinečnost je výsledkem kreativní činnosti. Spolu s polohou bude mít výrazný vliv na úspěšné otevření kavárny. Některé nápady jsem již vzpomínal, uvedu další tipy:

  • Kavárna s dětským hřištěm - zaměření na specifický segment zákazníků "rodiče s dětmi". Možná právě ve vašem městě taková kavárna chybí.
  • O kavárnách se dá říct, že se podobají lidem - vašim hostům. Divadelní kavárna bude trochu tajemná, jako duše umělce. Kavárna typu "Zahrádka" bude světlá, nerafinovaná, přímo živočišně energická. Kavárna typu "Malujeme" bude kreativní a trochu zamazaná jako dítě po hodině výtvarné výchovy. Toto všechno jsou "kavárny s nápadem".
  • Vytvořte si představu kavárny, kde hosté dostanou kromě kávy ještě něco navíc. Kavárna typu "Čtenář" může mít například police s knihami na čtení u kávičky. Například já osobně rád a opakovaně navštěvuji kavárnu, kde dělají skvělé francouzské palačinky.
  • Skvělým doplňkem ke kávě, který vás odiíší od konkurence, mohou být i kvalitní čokoládové pralinky. Zejména když "všichni ostatní konkurenti" nabízí jen zákusky.

Jedinečnost vaší kavárny bude následně základem pro váš marketing a způsob získávání zákazníků (víc si o tomto tématu povíme v části Strategie získávání zákazníků). Teď už určitě cítíte, že váš podnikatelský nápad bude mít zásadní vliv na úspěch vašeho podnikání. Stačí se podívat na příběhy "těch úspěšných":

  • Bio Zahrada je spojením stylové kavárničky a zahrádky, na které si majitelé pěstují bylinky nebo zeleninu. Kromě toho si v Bio Zahradě můžete nakoupit bio potraviny nebo si objednat bio bedýnku.
  • Můj šálek kávy se proflákla natolik, že teď už sem není radno chodit bez rezervace. Stojí to ale za to. Prostředí je krásné a příjemné.
  • Mamacoffee má dnes už pět poboček po celé Praze a nalívá čerstvou fair-trade kávu z různých koutů světa.
  • Kávovarna v pasáži Lucerna má atmosféru, která je opravdu „kavárenská“ – se vším, co k tomu patří. Dým z cigaret, noviny, fotky na stěnách, kulaté stolečky, rozvrzané židličky a hmatatelné intelektuálno.

Ptáte se proč jsou podniky tohoto typu úspěšné? Protože nejsou nudné, otřepané a jsou něčím výjimečné. Prvním krokem je proto skvělý nápad. Na výběr je mnoho možností: vlastní kávová směs, míchání vlastních čerstvých nápojů, vlastní minipekárna, atd. Vždy se dá něco vymyslet. Ať vymyslíte cokoliv, ve vaší kavárně musí být cítit vaše jedinečná osobnost.

Podnikatelský plán

Kvalitní podnikatelský plán je pro podnikatele jednou z nejdůležitějších pomůcek při realizaci svého nápadu. Nedělejte jednu z nejčastějších začátečnických chyb a nepodceňujte důležitost vytvoření kvalitního podnikatelského plánu. Co všechno musí obsahovat kvalitní podnikatelský plán a jak postupovat při jeho tvorbě?

  • Pokud již máte vhodný prostor a skvělý nápad pro vaši kavárnu, je na čase připravit seznam dodavatelů
  • Vypracujte si kalkulaci nákladů (náklady na otevření kavárny i pravidelné měsíční náklady)
  • Nepodceňujte náklady na marketing, pokud vám nezůstanou peníze na přitáhnutí zákazníků, celá vaše snaha s otevřením kavárny může být zbytečná
  • Zdokonalujte váš nápad a promyslete si jednotlivé detaily
  • Nezapomeňte se na váš podnikatelský plán dívat kriticky a hledat v něm slabá místa (čím více jich odhalíte na začátku, tím méně vás jich překvapí po otevření kavárny)
  • K finální sumě nákladů připočítejte 20%, které pokryjí nečekané výdaje, protože ty se vyskytnou vždy

Podnikatelský plán však není jen o tabulkách a číslech. Důležité je vypracovat si i seznam úkolů, které vás čekají při otevření kavárny, ale i po dobu jejího provozu. Jsou to například:

  • Předběžná příprava nápojového lístku
  • Hledání vhodného nábytku a vybavení
  • Výběr vhodného barového pultu
  • Příprava web stránky, stránek na sociálních sítích
  • Hledání zaměstnanců
  • atd.

Zlaté pravidlo podnikatelského plánu: To, zda bude mít otevření kavárny úspěch nebo neúspěch záleží zejména na rozhodnutích přijímaných ještě před jejím otevřením.

Nápojový lístek,
porovnejte si vaše ceny s konkurencí

Nápojový lístek kavárny není tak jednoduchou záležitostí, jak by se na první pohled zdálo. Důležité je:

  • Vybrat si, které nápoje a drinky budete nabízet svým hostům (s přihlédnutím na váš nápad, vaši jedinečnost). Příklad: můžete se zaměřit na ochutnávku rumů
  • Design nápojového lístku musí ladit s designem a stylem vaší kavárny
  • Porovnejte si vaše ceny s konkurencí

Jaké jsou nejčastější chyby při vytváření nápojového lístku? Za první je to nedostatečná kreativita. Za druhé je to podcenění cenotvorby: zbytečně nízká cena tam, kde by jste mohli mít větší profit a přemrštěná cena tam, kde si vás zákazníci porovnávají s konkurencí. Nezapomínejte, že v začátcích nebudete mít až tak dobré nákupní ceny, zejména kvůli nízkým objemům nákupu u dodavatelů. Na některých položkách se proto budete muset dočasně uskromnit s nižším profitem.

Strategie získávání zákazníků,
důležitější jak důležité body přípravy

Je až zarážející, jak mnozí podnikatelé v přípravné fázy otevření kavárny tento bod podceňují. Nejčastější důvody takového počínání jsou dva:

  • mnozí podnikatelé si myslí, že kavárnu stačí "otevřít" a zákazníci se pohrnou sami
  • druhá, velká skupina podnikatelů považuje za nejdůležitější otevření kavárny a marketing odkládají "na později"

Ale co když po otevření kavárny zákazníci opravdu nechodí tak jako jste si představovali? Moje rada zní: Pokud nemáte jasnou strategii získávání zákazníků, radši ani kavárnu neotvírejte. Neberte to prosím jako pesimistický přístup, ale jako radu, která vás ušetří finančních ztrát.

Kavárna je o kávě,
avšak není všechno jen o kávě

Možná to zní jako klišé, ale kavárna je o kávě. Vybírejte kávu vyšší kvality s vábivou vůní. I to má vliv na vracející se zákazníky, ale i náhodné kolemjdoucí. Jako kávičkář vím o čem mluvím. Některé kavárny dokonce strategicky umísťují přístroje a melou kávu na místě tak, aby bylo její vůni cítit v prostorách kavárny, ale i mimo ni. Na tomto principu vydělávají mnohé firmy v gastronomii. Vždyť si jen představte sobotní dopoledne, běháte po městě a najednou na náměstí cítíte vůni vaší oblíbené cigánské pečenky - směřování k nákupnímu rozhodnutí jako vyšité.

Na druhé straně je potřebné podotknout, že není všechno jen o kávě. Zákazníci obvykle v kavárnách hledají místo, kde se mohou uvolnit, číst, střetnout se s přáteli nebo obchodními partnery. Ujistěte se, že vámi navrhované prostředí je příjemné a vhodné pro tyto činnosti. Atmosféru můžete umocnit vhodným výběrem hudby. Nezapomeňte poskytnout vašim hostům bezplatné WiFi připojení, které je dnes považováno za samozřejmost. Pohodlí hostů můžete zvýšit například i použitím inteligentních stolů (QR kódů na stole), díky kterým si hosté prohlédnou aktuální nabídku zákusků přímo ve svém mobilu a nemusí běhat k chladící vitríně.

Mnoho začínajících podnikatelů dělá velkou chybu v tom, že při otevření kavárny se těmito otázkami vůbec nezabývá. Velmi snadno tak mohou zapadnout do šedého průměru. Nikdy si nezapomínejte klást otázku: Proč by měl přijít zákazník právě do mé kavárny a ne do kterékoliv jiné v mém okolí?

Mějte v nabídce něco pro každého,
Pozor však na vaši jedinečnost

Určitě chcete, aby měli vaši hosté dobrý pocit z návštěvy vaší kavárny. Ujistěte se, že máte co nabídnout každému. Například při nabídce mléka a smetany mějte v nabídce i sojové mléko, taktéž mějte nabídku všech druhů cukru včetně medu, umělého sladidla a skořice. V nákupu jsou to pro vás malé položky, ale mohou zabránit odchodu potenciálních zákazníků nebo dokonce skupiny zákazníků. Čím víc možností, tím větší šance na úspěch. Časem sami přijdete na to, které položky se vám prodávají, a které ne a nabídku můžete průběžně upravovat. To stejné platí o zákuscích, různí zákazníci mají různý vkus. Každý milovník kávy si rád dá i nějaký drink. Je důležité, aby vaše nabídka obsahovala i jiné nápoje jako například různé druhy čajů, džusů nebo přírodních šťáv. Ty můžete připravit pomocí odšťavňovače a mixéru přímo na provozu. Tyto a další možnosti nápojů uspokojí navíc zákazníky, kteří nemají rádi kávu. Ano, i takových u vás bude mnoho.

Bohatá nabídka vám přináší geniální nápady i pro marketing vaší jedinečnosti, například: "Přijďte si k nám dát ranní kávičku s jedinečnou vůní skořice". V marketingovém materiálu si můžete následně rozepsat, jaké příznivé účinky na lidský organismus skořice má.

Správné využití prostoru má vliv na vaše zisky

Maximalizujte prostor na sezení pro hosty, minimalizujte prostor pro personál. Minimalizací pracovního prostoru zároveň zvyšujete efektivitu rozložení přístrojů a nástrojů pro obsluhu. Je důležité, aby měla obsluha "všechno poruce". Nemůžete umístit ledničku s mlékem na jednu stranu baru a kávovar na druhou stranu. Možná tyto věci berete jako samozřejmost a ptáte se, proč je tu vzpomínáme. Jednoduše proto, že jsme svědky neefektivity práce na mnohých provozech. Efektivita je klíčová pro váš obchodní úspěch.

Není pokladní systém jako pokladní systém

Toto je téma, o kterém jako výrobci softvéru pro gastronomii víme nejvíc. Pokud by se nás někdo zeptal:

  • Co podceňuje každý podnikatel při otevření kavárny?
  • A co řeší manažeři na poslední chvíli, těsně před otevřením kavárny?

Odpověď zní: pokladní systém. Každý manažer se snaží rozumět kávě, vybrat ty nejlepší přístroje, nábytek a designové doplňky a zaměřuje se na nabídku nápojů a zákusků pro zákazníky. Každý manažer je při otevření kavárny zahlcen administrativou a legislativou. Pokladní systém vnímají jen jako škatulku, ze které se vytiskne účtenka a myslí si, že výběr pokladního systému nemá vliv na úspěšnost provozu. A právě toto myšlení považujeme za jednu z nějvětších chyb při otevření kavárny.

Proč je výběr toho správného pokladního systému tak důležitý? A proč není dobré toto rozhodnutí odkládat na poslední chvíli? Odpověď je jednoduchá. Stačí si uvědomit, co všechno dnešní moderní aplikace pro kavárny poskytují a jaký to má silný dopad na efektivitu provozu a v konečném důsledku na vaše tržby. Toto všechno by jste měli od vašeho pokladního systému očekávat (ikdyž ne všecny funkce využijete hned při otevření):

  • sledování otevřených účtů na stolech
  • skladová evidence s online odpisem surovin (u míchaných drinků, kávě, atd.)
  • mobilní číšník - možnost zadávání objednávky přímo u stolu vám ušetří čas a naběhané kilometry
  • vzdálená zpráva, která vám umožní spravovat provoz a sledovat váš byznys z pohodlí obýváku
  • připojení tiskárny objednávek u baru, nebo alespoň možnost sledovat na obrazovce, jaké drinky je potřebné připravit
  • zveřejnění nápojového lístku na facebooku a vašem webu, ideálně s možností automatické aktualizace
  • vybírejte aplikaci, která je zaměřená i na marketing: slevové a věrnostní systémy, možnost využívání kreditu, kupony, atd.
  • orientace na hosty - dnes najdete na trhu aplikace, které přenesou váš podnik do mobilu hostů (inteligentní stůl, QR kód na stole, NFC)
  • možnost hodnocení obsluhy a nápojů - aplikace, které toto umožňují, vám poskytnou hodnotnou zpětnou vazbu

Jak vidíte, pokladní systém intenzivně a na mnohých místech zasahuje do chodu kavárny. Podcenit jeho výběr je téměř až hazard. Přitom na trhu jsou dostupná řešení, která vám toto všechno poskytnou již za pár stovek Kč měsíčně.

Shrnutí

Shrňme si ještě jednou ty nejdůležitější věci, na kterých je vaše úspěšné otevření kavárny kriticky závislé:

  • Věnujte dostatečnou pozornost legislativě a průběžně kontrolujte vykonávání jednotlivých administrativních úkonů
  • Poloha vaší kavárny má zásadní vliv na návštěvnost
  • Otázka, kterou si musíte položit na začátku: Proč by měli zákazníci chodit právě do mé kavárny? Pomůže vám to najít skvělý podnikatelský nápad
  • Podnikatelský plán je pro vás ten nejdůležitější dokument. Jeho kvalita má zásadní vliv na rychlost vašeho postupu vpřed. Je to jediný způsob, jak objektivně sledovat, zda se vám daří tak, jak jste předpokládali.
  • Vaše primární nabídka je nápojový lístek kavárny, věnujte mu dostatečnou pozornost a čas
  • Mějte dopředu promyšlenou strategii získávání zákazníků (je lepší zjistit, že ji nemáte dokud jste kavárnu ještě neotevřeli)
  • Dbejte na rovnováhu "nabídky pro každého" vs. "vaše jedinečnost"
  • Nepodceňujte rozložení prostoru v kavárně (dodatečné předělávky vás budou mrzet)
  • Správný pokladní systém a aplikace pro kavárnu vám výrazně pomůže ve vašem podnikání

Držím vám palce a přeji vám úspěšné otevření kavárny. Věřím, že jste v článku našly myšlenky, které vám ve vašem cíli pomohou.

Write by Author / Vytvorené by
GoPay VISA, MasterCard