Vypořádání online platby na objednávce - zrušení objednávky

V tomto návodu se dozvíte, co dělat v případě, že si zákazník v rozvozu vytvořil objednávku, kterou následně uhradil online kartou, ale z nějakého důvodu nelze objednávku vyřídit nebo doručit. V praxi totiž vznikají různé situace, které mají za následek právě požadavek na zrušení takové objednávky. Jedním z možných důvodů, proč je třeba zrušení takové objednávky je např. to, že si zákazník omylem objednal zboží z restaurace, která je několik stovek kilometrů daleko.

Co dělat s objednávkou uhrazenou online

V praxi nastávají dvě nejčastější situace:

  • Objednávka je uhrazená online, zpracuje se a vytiskne se k ní pokladní doklad. Nejběžnější scénář, zákazník si objedná, zaplatí a objednávku si vyzvedne nebo si ji nechá doručit.
  • Objednávka je uhrazená online ale není možné ji zpracovat, resp. před jejím zpracováním zákazník objednávku zrušil. Jak postupovat v tomto případě se dozvíte právě v tomto článku.
V našem případě se zákazník po potvrzení objednávky a jejím schválení rozhodne ji telefonicky zrušit. Jakým způsobem tedy objednávku zrušit, aby k ní nebylo nutné tisknout pokladní doklad a jakým způsobem vrátit zákazníkovi jeho peníze.
  1. V závislosti od nastavení se nové objednávky zobrazují ve stavu Nové na schválení.
    • Na takové objednávce je hned vidět stav uhrazení a informace o platbě
  2. Pro zobrazení detailu objednávky klikněte na Více Otevřít.
  3. Rozklikněte Podrobnosti a nastavte Zámek na Ne.
  4. Klikněte na Mezisoučet kde je možné odstranit úhradu.
    • Klikněte na červený krížek a odeberte úhradu.
    • V závislosti na nastavení práv uživatele a možnostech platební brány je možné úhradu Odebrat, nebo Stornovat(Bližší informace o tom, kdy se zobrazuje, jaké tlačítko se dozvíte níže v tomto článku.)
  5. Pokud ještě nebyla objednávka schválena, klikněte na Zrušit.
    1. Pokud se jedná o již schválenou objednávku zavřete ji, případně odeberte položky.
    2. Klikněte na Více a vymažte kliknutím na - Doklad danou objednávku.

 

Zobrazení tlačítek Odebrat nebo Stornovat úhradu

V závislosti od nastavení práv uživatele (nastavení na daném uživateli v záložce Práva v části Prodej - způsob ukončení dokladu, Odebrání úhrady bez provedení storna) se zobrazuje jen červené tlačítko pro odebrání úhrady, nebo se zobrazuje možnost pro odebrání nebo stornování úhrady.
  • Červený krížek - odebrání úhrady, čímž se automaticky posílá storno i na platební bránu a zákazníkovi přijde informace o tom, že mu jeho peníze budou vráceny v průběhu nejbližších dnů. (Pozor, toto chování podporují jen některé platební brány jako například. GoPay nebo ComGate. V případě platebních bran jako například. GPWebPay, je třeba mít nastavenou možnost na uživateli Odebrání úhrady bez provedení storna.) Tímto krokem se odstraní úhrada z objednávky a lze ji ze systému vymazat.
  • Červený krížek - Odebrat - odebrání úhrady z objednávky. Tímto způsobem zůstává objednávka neuhrazená a není zasílána informace na platební bránu o zrušení platby na dokladu. Pokud to platební brána nepodporuje, je třeba provést vrácení peněz zákazníkovi za provedenou objednávku přímo přes portál platební brány.
  • Červený krížek - Storno - posílá se stornování platby i na platební portál a zákazníkovi se automaticky posílají peníze zpět. Jak ale již bylo zmíněno, ne všechny platební brány tento způsob vrácení podporují a umožňují.

 

Související nastavení

  • PIN při online objednávkách

V rámci nastavení donášky existuje možnost tzv. Vyžadovat PIN. Jedná se o číslo, pomocí kterého obsluha dokáže identifikovat zákazníka, který si vyzvedává objednávku, jestli je to ten, který i online objednávku uhradil přes platební bránu. Aby se nestalo, že si objednávku vyzvedne jiný zákazník než ten, co ji zaplatil. Proto je obsluha při vyúčtování, resp. při pokusu o vydání objednávky vyzvána k zadání PINu. Tímto se sám zákazník autorizuje a obsluha tak ví, že mu může objednávku vydat. V našem případě, kdy potřebujeme objednávku zrušit, je vyžadování PINu aktivní, ale PIN zákazníka neznáme, je možné uživateli povolit pracování s těmito objednávkami i bez nutnosti zadání PINu. Toto může být právě nutné při zrušení takové objednávky.

    • Nastavení modulu Rozvoz
      • Nastavení v části Rozvoz => Nastavení => Osobní převzetí => Vyžadovat PIN

    • Nastavení užívatele
      • Kontakty => daný kontakt a Více => záložka Práva => Prodej - Způsob ukončení dokladu => Vyžadovat PIN při platbách

  • Změna zámku na dokladu a vymazání objednávky
      • Kontakty => daný kontakt a Více => záložka Práva => Prodej - způsob ukončení dokladu => Odebrání úhrady bez vykonání storna
      • Kontakty => daný kontakt a Více => záložka Práva => Odbytové doklady - objednávky => Smazání / odstranění odbytových dokladů

Jak již bylo zmíněno, některé platební brány podporují stornování přímo z aplikace, ale některé ne. Proto je následně po odstranění úhrady z dokladu a následném vypořádání/smazání dokladu třeba úhradu vypořádat i na straně platební brány.

Související návody
Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard