6 kroků, které vám usnadní rozhodnutí, jak si správně vybrat a zaplatit své zaměstnance

Zřejmě si všichni majitelé a provozovatelé restaurací, pohostinství, kaváren a ostatních gastroprovozoven uvědomují, že na jejich úspěchu či neúspěchu se značnou měrou podílejí právě zaměstnanci. Jen těžko se budou zákazníci vracet tam, kde nebyli spokojení s obsluhou nebo jídlem, které jim v kuchyni připravili.

Najít dnes číšníka/číšnici nebo kuchaře/kuchařku je ale velký problém. Najít navíc takového člověka, na kterého se můžete spolehnout a kterému můžete plně důvěřovat, je téměř nadlidský úkol – ale není to nemožné. Pomoci vám k tomu může i těchto 6 kroků.

Popis práce

Jako první byste měli definovat popis práce a úkolů pro jednotlivé pozice. Jasně říci, co bude mít na starosti číšník, barman, brigádník v obsluze, kuchař, pomocný kuchař atd. Při rozdělování úkolů se pořádně zamyslete a práce rozvrhněte tak, abyste měli vykrytou celou provozovnu. Aby se nestalo, že zjistíte, že nemá kdo umýt podlahy nebo záchody. Že umytý příbor nemá kdo přebrat. Že nemá kdo připravit košíky na pečivo apod. Jednoduše musíte rozdělit úkoly tak, aby provozovna fungovala jako hodinky i bez vaší přítomnosti. Je to důležité i z toho důvodu, abyste při náboru nových zaměstnanců uměli uchazečům říci, co se bude od nich vyžadovat. Když jim dopředu neřeknete, že jednou za půl roku je sanitární den, kdy budou uklízet kompletně všechno, můžou vám oponovat, že při nástupu o tom nebyla ani zmínka.

Stanovení ceny práce

Po jasném a přesném rozdělení úkolů k jednotlivým pozicím je na řadě další krok – realizace „průzkumu“. Ten by vám měl víc napovědět, kde se pohybují platy číšníků, kuchařů nebo brigádníků ve vašem regionu. Pro vás je to nesmírně potřebná informace, bez které byste se obešli jen velmi těžko. Když byste nevěděli, kolik platí konkurence, a nabízený plat stanovili jen tak „od oka“, mohli byste si hledání toho správného zaměstnance pořádně zkomplikovat. Pokud byste nabízeli výrazně nižší plat, nehlásil by se pravděpodobně vůbec nikdo anebo někdo takový, kdo by nesplňoval předpoklady pro danou pozici. Na druhou stranu, když byste plat „přepálili“, zřejmě byste neměli nouzi o uchazeče.

Určení platové strategie

Když už budete vědět, jaké platy nabízí konkurence ve vašem regionu, můžete přejít k určení vhodné platové strategie. Co to znamená? Potřebujete mít jasno v tom, jestli nabídnete konečný plat, nebo jen fixní část platu + odměny. A co spropitné? Bude se dělit mezi všechny, nebo to bude v kompetenci vrchního číšníka? To všechno bude uchazeče jistě zajímat.

Zveřejnění nabídky práce

Když už víte, jak oceníte nové zaměstnance a co budete od nich vyžadovat, můžete začít s jejich hledáním. Nejdříve je lepší hledat po „kamarádské linii“, a tedy dát vědět známým, že hledáte posily a jestli nemají zájem nebo neví o někom ze svého okolí. Ve většině případů se vyplácí sáhnout po lidech z blízkého prostředí, protože se snáze vytvoří rodinnější atmosféra v celém podniku. Jestliže se však nikdo z tohoto okruhu nenajde, je třeba přistoupit ke zveřejnění inzerátu v novinách, na sociálních sítích a pracovních webech.

Pohovor

Po zveřejnění inzerátu s vhodně nabídnutým platem je předpoklad, že se přihlásí nějací nadějní uchazeči. Pak je namístě přistoupit k pohovoru. Na něm byste měli kromě kladení klasických otázek položit i otázky ohledně osobního života uchazeče. Zároveň mu představte své vize a očekávání spojená s jeho případným přijetím do svého podniku.

TIP: Jestli se nemůžete s uchazeči sejít osobně, navrhněte jim online hovor (přes Skype nebo jiný komunikační kanál). Ušetříte si navzájem čas i náklady na cestování. Takovým způsobem můžete uskutečnit i všechny pohovory v jeden den – a nejlepšího uchazeče pak už pozvete na osobní pohovor.

Výběr nejlepšího kandidáta

S ukončením pohovorů přichází doba k jejich vyhodnocení, tedy výběr nejlepšího kandidáta. Při rozhodování byste měli samozřejmě zohlednit profesionální stránku kandidáta, ale nejen ji. Významnou úlohu by měli při výběru sehrávat i jeho osobnostní předpoklady a dojem, který ve vás zanechal. Zřejmě spíš upřednostníte člověk, který byl milý, ochotný a možná ne 100% profesionál než chladného arogantního odborníka bez kouska empatie.

Nezapomeňte, že jen spokojený zaměstnanec je dobrý zaměstnanec.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard