Rozhovor s Barborou Krištúfkovou: „Musím se přiznat, že jsem velkým fanouškem softwaru iKelp.“ 

Nalejme si čistého vína – najít kvalitní potraviny v supermarketech nebo jiných obchodních řetězcích je do jisté míry porovnatelné s hledáním pověstné jehly v kupce sena. Ne že by nebyly, ale obyčejně je jich málo jako šafránu. Navíc když už na nějaké poctivé dobroty narazíte, šance, že najdete všechno, z čeho by měla pozůstávat zdravá a pestrá každodenní strava, je téměř mizivá. Kdyby to tak mohlo být všechno na jednom místě...

Minipotraviny Lasičky

Věřte, nebo ne, Senice na Slovensku takovou možnost nabízí. V tomto městě na Záhoří už sedmý rok fungují minipotraviny Lasičky, které se víc než úspěšně prezentují kvalitními domácími tradičními poctivými chutnými a výjimečnými výrobky od malých producentů, farmářů a rodinných firmiček. Víc nám však o své provozovně pověděla Barbora Krištúfková.

Barbora Krištúfková z minipotravin Lasičky

Dobrý den, paní Krištúfková. Pro začátek bychom vám chtěli poděkovat za vstřícnost a ochotu se podělit o příběh vaší zajímavé a netuctové provozovny. Protože se už nemůžeme dočkat toho, co se dozvíme, nebudeme to zbytečně protahovat.

Minipotraviny Lasičky píší svůj příběh od roku 2013. Pokud však máme správné informace, vaše kroky se s touto provozovnou zkřížily až o něco později. Každopádně, co byste nám mohla na úvod říct o historii a vzniku „Lasiček“? Samozřejmě uvítáme i jakékoli zajímavosti o tom, jak jste se k této provozovně připojila.

Potraviny Lasičky založily v roce 2013 tři kamarádky Záhoračky a celkem slušně se jim rozběhly. Já jsem se v roce 2015 přistěhovala s manželem po pár letech v zahraničí k Senici, a když jsme si venku zvykli na nákup v biopotravinách a na farmářských trzích, přirozeně moje cesta za nákupem směřovala do Lasiček. Asi po dvou měsících od našeho návratu mluvily majitelky o tom, že chtějí celou provozovnu prodat, protože všechny tři najednou čekaly miminko a nedovedly si představit, jak by ji při mateřských povinnostech mohly dále vést.

Deset let jsem pracovala v korporátních společnostech, ale intuice mi napověděla, že to není to „pravé ořechové” pro mne. A tak jsem se rozhodla Lasičky převzít a přiznám se, že mi ta práce učarovala a dodnes je mojí vášní a radostí. Vždy jsem byla zaměřená na poskytování nadstandardních služeb pro zákazníka a zároveň jsem měla vybudovaný velmi silný vztah a snahu podporovat malovýrobce, farmáře a jejich výrobky, které kvalitou daleko přesahují ty ze supermarketů.

Jak jsme se již zmínili v předešlých řádcích, Lasičky se prezentují výhradně kvalitními domácími výrobky od malých producentů, farmářů a rodinných firmiček, které jsou zároveň tradiční, poctivé, chutné a výjimečné. Co všechno si pod takovým sortimentem můžeme představit?

Lasičky jsou minipotraviny, takže u nás najdete všechno, co k dennodennímu stravování a vaření potřebujete (plus něco navíc, co v supermarketech nenajdete), avšak ve vyšší kvalitě. Kváskový chléb z řemeslné pekárny, ovčí, kozí a kravské výrobky přímo z farem, bio hovězí a vepřové maso výlučně z malých rodinných farem v okolí, drůbež ze Slovenska, uzeniny bez éček a celý sortiment suchého zboží od malých výrobců a zpracovatelů, jež v supermarketech nenajdete. A co nenajdete na polích, umíme sehnat u našich dodavatelů.

Když byste měla vybrat 3 TOP produkty, které nabídnete svých zákazníkům, co by to bylo?

Porubáček – šlehaný tvarohový dezert s čokoládou. Je absolutním bestsellerem v naší ledničce. Je z malé rodinné farmy u Valašského Meziřící, jež je pro nás sice jako dodavatel nejdále, ale paradoxně se tak trefili do chutě Seničanů, že jsme jejich největším odběratelem tohoto výrobku.

Kváskový chléb – peče ho rodina Masaříků v Uherském Hradišti už více než sto let. Momentálně výrobu převzaly vnučky, které jsou čtvrtou generací pekařů, a když si jezdíme pravidelně pro chléb, už se v pekárně objevuje i pátá generace jako výpomoc.

Škvarkové pagáče – pletené v Pekárně Pagáčik rodinou Matějků už 27 let. Za tu dobu je dovedli k dokonalosti. Těsto se krásně odlupuje a je plné škvarků.

Teď možná o trochu jiný pohled, i když je možné, že odpovědi se budou prolínat s předešlým případem. Které produkty jsou ve vašich potravinách nejprodávanější?

Momentálně jsou to mouky na kváskování, protože hodně lidí je doma a mají čas věnovat se pečení vlastního domácího chleba. Velmi dobře se nám začalo prodávat také maso. Mám radost, že lidi už přecházejí na princip „raději méně, ale kvalitně” a začínají hlavně u masa sledovat původ, zpracování a v konečném důsledku i chuť.

Zastavme se ale na chvíli u vašich specifických dodavatelů. Jak jste se k nim vlastně dostali? Musí splňovat nějaké konkrétní požadavky?

Mnohé objevily bývalé majitelky, další jsem přidávala postupně, jak se obchod zvětšoval a zákazníci měli zájem o nové výrobky. Vyhledávám je na mapách farmářů, na sociálních sítích, farmářských trzích, sledováním jiných podobných obchůdků, případně se ozvou lokální výrobci z okolí Senice. Základním požadavkem je samozřejmě kvalita výrobku. Spolu s cenovou nabídkou vždy vyžaduji i složení výrobků.

Představme si situaci, že si tento rozhovor přečte někdo, kdo si myslí, že může vaší provozovně nabídnout přesně takový produkt, který splňuje vaše požadavky. Co by měl udělat, aby se stal dodavatelem potravin Lasičky?

Je to velmi jednoduché – stačí mě kontaktovat. Na telefonu jsem 24 hodin denně. Jsem otevřená novým spolupracím, protože nové malé výrobny nerostou jako houby po dešti, spíš naopak. A samozřejmě to musí být výrobek, který se bude hodit do našeho konceptu.

Vedení obchodu s potravinami není však jen o dodavatelích, zboží a zákaznících. Taková provozovna vyžaduje i určité technické zařízení. Jak máte tuto stránku ošetřenou?

Dvěma nejdůležitějšími a nejpotřebnějšími technickými řešeními v malém obchodě jsou pokladna a řešení zapisování objednávek od zákazníků. V minulosti jsem používala klasickou pokladnu Quorion, ale čím víc se mi obchod rozrůstal, tím víc jsem viděla její nedostatky. Nemluvě o tom, že servis se mi zdál velmi drahý. Časem se rozbila a kromě účtování zákazníkům toto řešení neposkytovalo nic jiného.

Jak jsem už řekla, deset let jsem pracovala v korporátních společnostech, kde jsem se setkala s mnohými softwarovými řešeními a aplikacemi. Zároveň jsem velmi zaměřená na maximální efektivitu práce, a tak jsem přirozeně inklinovala k novému technickému řešení. Přiznám se, že jsem si sama nevyhledávala, jaká je nabídka na trhu, ale oslovila mě bigboardová reklama v Bratislavě přesně v době, kdy jsem přemýšlela o změně (a že náhody neexistují...). Prohlédla jsem si stránku, která byla velmi jednoduše zpracovaná a obsahovala všechny potřebné informace. Měla jsem pár telefonátů s obchodním zástupcem, stáhla si zkušební verzi aplikace iKelp Pokladna, vyzkoušela si její funkce a následně nakoupila hardware (notebook, dotykový monitor, fiskální pokladnu, klávesnici). Zapojení jsem zvládla sama, protože jsem celkem technicky zdatná, ale myslím, že kdokoli s technickými základy by to zvládl také, což je obrovská výhoda tohoto řešení.

V čem vidíte největší výhody pokladního systému, respektive jak jste s ním spokojená?

Musím se přiznat, že jsem velkým fanouškem softwaru iKelp a ráda se v něm „vrtám”. Jeho absolutní výhoda je intuitivnost. I bez velkých a zdlouhavých školení se s ním dá hned pracovat, umět si vyhledávat funkce, nastavit vše potřebné k účtování, dělat reporty, přidávat karty, sledovat sklady a účtovat. A když něco neumíte najít, na webové stránce jsou umístěná mnohá videa a tutoriály, které pomohou při práci se softwarem.

Najvíce mi software ulehčil práci se skladem. Na to, abych udělala objednávky dodavatelům, už nemusím být reálně v obchodě, ale můžu je udělat z pohodlí domova. Vím přesně, co v obchodě mám a mám zboží rozdělené podle skupin. Takže při vytváření objednávek si umím filtrovat zboží od jednotlivých dodavatelů a rychle vytvořit objednávky, protože hned vidím, co mi chybí. Můžu sledovat množství prodaného čerstvého zboží, což je důležité při práci se superčerstvým zbožím, které se například za vybrané období neprodalo, jednoduše tisknout cenovky a sledovat marže. Přechod do iKelp mi ukázal, na kolika výrobcích jsem měla velmi nízkou marži. Zároveň si umím udělat reporty, které mi indikují počet zákazníků v daný den a výšku tržby, protože sledují různé byznys ukazatele. A toto jsou jen základní funkce, které používám. Kromě nich jsou další, jež se podaří prací se softwarem objevit. Nebo se mi někdy stává, že nějakou funkci potřebuji a zjistím, že už je v iKelp zpracovaná.

Software je příjemný i po designové stránce ať už v části POS Pokadna, kterou používám na účtování, nebo v back endu. Co však považuji za úplně nejsilnější stránku iKelp, je zákaznický servis. Protože se sama snažím o nadstandardní služby zákazníkům, jsem citlivá na to, jaká služba je mi poskytována jinde. Ale iKelp mě ani v tom nezklamal. Kvalita zákaznické podpory se projevila hlavně při přechodu na e-Kasu a později při přechodu na Wi-Fi terminál, kde vše proběhlo hladce. Technické oddělení reaguje na mé požadavky velmi promptně a naposledy mě „kluci” zachránili při zablokování platby odeslané na finanční správu, s níž neuměl pohnout ani technik, jenž kasu spravuje. A myslím, že každý malý podnikatel ví, jaké je to „peklo”, když mu nevyjíždějí pokladní bloky.

Komu byste tento systém na základě svých pozitivních zkušeností doporučila?

Spojení TOP kvality produktu a TOP kvality zákaznické podpory je to, co u iKelp softwaru maximálně oceňuji, a proto jsem ho už doporučila několika svým známým malým obchodníkům a doporučila bych ho jakékoli menší nebo i větší provozovně. Přiznám se, že od doby, kdy mám iKelp, všímám si a ptám se na technická řešení, která mají jiné provozovny, ale zatím jsem nenašla takové, jež by za stejnou cenu nabízelo stejné funkce. A to je další plus, které iKelp má, protože každý malý obchodník musí zvažovat i cenu technického řešení. Určitě ho doporučuji jakékoli provozovně s jakýmkoli zbožím.

Paní Krištúfková, ještě jednou vám upřímně děkujeme za čas, který jste nám věnovala. Zároveň vám přejeme hodně úspěchů nejen s Lasičkami, ale i každodenními nástrahami osobního života. Je něco, co byste chtěla na závěr říct nejen našim čtenářům, ale i svým zákazníkům? Možná nějaké „podpultové informace“ o své provozovně?

Když jste malý nebo větší obchodník, nešetřete na technickém vybavení, zvlášť pokud spravujete sklad s vícero položkami. Naopak, investujte do něj, protože vám v konečném důsledku takové řešení ušetří obrovské množství práce a zároveň ukáže jiný pohled na váš byznys. Mně trvalo asi půl roku, než jsem nad iKelp pokladnou začala přemýšlet a posléze ji i zavedla – a dnes to otálení považuji za ztracený čas.

Co dodat na závěr?

V podstatě bychom se ani nedivili, kdybychom své čtenáře z okolí Senice namlsali na nákup v těchto sympatických minipotravinách. Nám se tedy už pořádně sbíhají sliny. Pokud však máte Lasičky na kilometry vzdálené, vyzkoušejte se podívat po podobných možnostech nákupu kvalitních potravin ve svém okolí. No a v případě, že máte podnikatelského ducha nebo vlastní byznys, může vám být tento příběh více než pohádkovou inspirací.

GoPay VISA, MasterCard