Nápojový lístek pro kavárnu a bar

11 tipů, jak profitovat z prodeje nápojů

Velmi podstatným prvkem úspěšné kavárny je nápojový lístek. Mnozí podnikatelé podceňují jeho ekonomickou sílu a dávají si záležet zejména na designu. Ano je pravdou, že nápojový lístek je v mnohých případech prvním kontaktem kavárny se zákazníkem. A první dojem je důležitý. Avšak zkuste se teď aspoň chvíli dívat na nápojový lístek jako na nástroj, který vám pomůže rozběhnout dlouhodobě profitabilní systém prodeje nápojů. Tato změna úhlu pohledu vám pomůže výrazně zvýšit vaše tržby. Vaše mysl se najednou nezabývá jen tím, jak by měl jídelní lístek vypadat po designové stránce, ale jak ho navrhnout tak, aby pro vás vytvářel co nejvyšší tržby. Nabízíme vám 11 tipů, jak vytvořit úspěšný nápojový lístek pro vaši kavárnu (s barem).

1. Přemýšlejte o vašich zákaznících

Váš nápojový lístek musí reflektovat strukturu vašich hostů. Jsou to zaměstnanci byznyscentra, kteří se po práci staví na kávičku a drink? Nebo jsou to vysokoškoláci, kteří si přijdou večer na pivko? Mohou to být i lidé, kteří se u vás zastaví po dobu obědové přestávky, na poobědní kávičku. Je důležité, aby jste se zamysleli nad "příležitostmi k pití" nápojů, ale i nad "typy zákazníků", kteří si k vám přijdou vypít nápoj, ať už je to káva, nealko nebo alkoholické nápoje. Je skutečně důležité rozlišovat tyto dvě věci. Uvedu příklad: příležitost k pití - poobědová přestávka, typ zákazníků - ženy si dají kávičku a minerálku, muži možná nealkohlické pivko, lidé preferující zdravý životní styl si dají možná nápoj z čerstvě odšťaveného ovoce. Cítíte již rozdíl mezi otázkami "proč" a "kdo" pije nápoje?

Než začnete s "překopáváním" existujícího nápojového lístku, udělejte si analýzu vašich prodejů z pokladničního systému. Dám vám pár postřehů, nad kterými jste se možná nezamysleli:

  • Sledujte poměry doplňkových nápojů ke kávě. Pokud jsou například ve velké míře zastoupeny čerstvé ovocné šťávy a přitom byste čekali více minerálek nebo sladkých nápojů, pravděpodobně byste měli zvýšit ceny čerstvých ovocných šťáv.
  • Pokud zjistíte, že vaše nabídka míchaných nápojů je vcelku populární a dobře se vám prodávají, mírně rozšiřte nabídku ve vyšší cenové hladině a odeberte například jeden z nápojů, který je v nižší cenové hladině. Navíc můžete v nápojovém lístku některé drinky označit jako "top", nebo "nejoblíbenější". Tato drobná grafická pomůcka může pomoct při správném nasměrování hostů, co by si měli vybrat. S tímto souvisí i strategické rozmístění nápojů na jídelním lístku.
  • Neustále mějte na paměti, že vás "živí" dosáhlý zisk a ne prodané množství. Co je lepší, prodat 20 drinků se ziskem 1,5 € nebo jen 18 drinků se ziskem 2 €?
  • Naučte se číst vaše prodejní statistiky a experimentujte. Určitě se vám po čase podaří objevit pár zákonitostí, díky kterým nastavíte vaši nabídku a ceny nápojů tak, aby jste maximalizovali váš zisk.
  • Vybírejte si takový softvér, který vám umožňuje správu i z pohodlí obýváku - tzv. vzdálená správa. Na analýzu statistik potřebujete klid.

2. Mějte odděleny nápojové lístky

Pro většinu zařízení je vhodné mít odděleny nápojové lístky na teplé nápoje s nealkoholickými nápoji, zvlášť piva, vinnou kartu a míchané nápoje (drinky/cocktaily). S menšími nápojovými lístky hosté lépe manipulují a zároveň se minimalizuje riziko nárazu do sklenic na stole. Navíc rozsáhlá nabídka s velkým množstvím textu stěžuje hostům výběr nápojů. A určitě chcete, aby si něco vybrali.

3. Promyslete si, kolik položek bude v nabídce

Když vybíráte nápoje do vašeho nápojového lístku, je důležité zamyslet se nad jejich počtem. Určitě nechcete zákazníky zatížit obrovským výběrem a ani je omezit malou nabídkou. Ačkoliv neexistuje nějaké univerzální číslo, které bych vám dovedl doporučit, ale je například dobré mít v nabídce 8 až 12 míchaných drinků, vín a piv. Avšak je potřebné uvědomit si, že tento počet je závislý na vícero faktorech, zejména jaký typ kavárny nebo baru chcete být. Například existují bary specializované na ochutnávku rumů. Je jasné, že v tomto případě se neomezíte na 2-3 druhy, ale spíš na 20-50 druhů. Taktéž může být vaše kavárna prezentovaná spíš jako čokoládovna, takže nebudete mít v nabídce jen 2-3 druhy horkých čokolád (hořkou, mléčnou a bílou), ale například 15 druhů s různými příměsi. Uvedu pár příkladů, kde je v kavárně nebo baru nadměrný počet nápojů v nabídce:

  • pivnice (někdy i 100 druhů piv)
  • vinárna
  • čokoládovna
  • kavárna spojená s barem specializovaná na ochutnávku rumů / koňaků
  • kavárna s nabídkou čokoládových pralinek (v tomto případě nejde ani tak o nabídku nápojů, ale o desítky druhů pralinek)
  • cukrárna (kavárna zaměřená na dezerty)
  • velkou roli tu může hrát i váš podnikatelský nápad, znám například kavárnu, která je zároveň showroomem sladkých dárečků pro svatební hosty

4. Udržujte váš nápojový lístek vždy aktuální

Nezapomeňte aktualizovat váš nápojový lístek. Pokud rozšíříte nabídku nápojů, co nejdřív tuto změnu promítněte do vašeho nápojového lístku. Jinak vám na zboží bude sedat prach. Taktéž nezapomínejte aktualizovat nápojový lístek, pokud vám něco z nabídky vypadne. Není nic horšího než frustrovat své zákazníky tím, že si vyberou svůj oblíbený drink a vy jim řeknete, že už ho nemáte, a že si mají vybrat něco jiného.

Při aktualizaci nápojového lístku vezměte do úvahy i sezónnost, pokud se váš podnik nachází v lokalitě, kde má smysl nad tím uvažovat. Určitě si nezvýšíte tržby, když budete v létě nabízet horkou čokoládu a teplý čaj na zahřátí a taktéž pokud si reklamní plochu nápojového lístku v zimě necháte obsadit osvěžujícím ledovým nápojem. Jak se mění sezóna, aktualizujte váš nápojový lístek tak, aby byl vždy atraktivní. O neaktuálnosti cen se ani nebavme. Hosté považují za samozřejmost, že v pokladničním systému máte ty samé ceny, jako na nápojovém lístku.

V této oblasti se jeví jako nápomocné aplikace typu Inteligentní stůl, kde si host může prohlížet vždy aktuální nabídku ve svém mobilu po sejmutí QR kódu na stole (nebo přiložením mobilu s NFC). Další alternativou jsou elektronické jídelny a nápojové lístky. Zde však musíte počítat s vyšší investicí do tabletů a jejich luxusních obalů a taktéž je otázka, jak se budou aktualizovat ceny a nabídka ve dvou systémech. Potrápí vás i jejich pravidelné nabíjení a ochrana před zničením nebo krádeží. Inteligentní stůl vás těchto problémů zbaví.

5. K drinkům přidávejte i popis

V gastronomii pozorujeme zajímavý trend. Je běžné u jídel v popisu vídat slova typu "jemně propečený", "křupavé", "šťavnaté", atd. Už jen při jejich psaní se mi sbíhají slinky. Na druhé straně v nápojových lístcích často chybí už jen popis základních ingrediencí. Ke každému drinku v nápojovém lístku přidejte krátký popis, zaměřte se na efektní slova a pomůžete vašim zákazníkům v rozhodování, ale zejména podpoříte prodej vašich drinků (tzv. up-selling).

Ujistěte se, že každý váš míchaný nápoj obsahuje v popisu ingredience. Avšak přistupujte k této úloze šikovně. Ingredience, které jsou žádanější, které zní lákavěji, a které mají dominantní obsah v nápoji, uvádějte jako první. Naopak ingredience, které jsou jen v minimálním množství a méně významné z pohledu marketingu dávejte až na konec seznamu, jako například sirupy nebo horké příměsi.

Pokud si chcete dát extra záležet, popište chuť, vůni, kompozici nebo historii daného míchaného nápoje. Pro efektivní propagaci vašich drinků používejte slova typu: čerstvé, vůně květů, pikantní, ručně připravované, jemná chuť, atd. I napříč tomu, že podrobný popis míchaného nápoje je dobrá věc, je třeba mít na paměti, že extrémně dlouhé texty mohou být již na škodu. Mezi podrobností popisu a jeho přehnanou délkou je potřebné najít rovnováhu.

6. Buďte kreativní v názvech nápojů

Podle vyjádření pánů Scott Baird a Josh Harris, profesionálních konzultantů pro koktejly, název nápoje představuje více než polovinu nákupního rozhodnutí a důvodů, proč si zákazník vybere ten či onen drink. Na internetu najdete na toto téma mnoho studií a realizovaných experimentů (mimochodem, nejpoučnější jsou ty experimenty, které průběžně děláte vy sami ve vašem vlastním podniku). Bohužel, neexistuje žádné univerzální "zlaté pravidlo" jak pojmenovávat drinky tak, aby vám přinesli obrovské zisky. Pár rad však pro vás mám:

  • buďte kreativní, zapisujte si vše, co vás napadne (paradoxně na místech, kde byste to nečekali: ve sprše, při vození kočárku, na pláži atd.)
  • využijte různé citáty, slovní hříčky, literární odkazy, lokální folklór, sezónní popisy (může to souviset s vašim podnikatelským nápadem jako takovým - pokud máte bar u golfového hřiště, můžete drink nazvat například "Long range")
  • dejte tomu čas, většinou vás skvělé pojmenování nenapadnou hned (názvy drinků můžete doplnit například až na závěr tvorby nápojového lístku)

7. Strategii mějte i v zaokrouhlování a vyobrazení cen

Tato rada může znít až směšně, ale nevěřili byste, kolik podniků ji nedodržuje: V první řadě se ujistěte, že každý váš nápoj v nápojovém lístku má uvedenou cenu. Podle průzkumů si lidé méně objednávají drinky, kde není uvedena cena. V nápojovém lístku seřaďte položky v jednotlivých kategoriích (piva, vína, míchané nápoje atd.) vždy od nejvyšší ceny po nejnižší. Tento přístup vykazuje vyšší tržby. Dále si dávejte pozor, aby například ceny jednotlivých vín nebyly příliš podobné. Mnoho lidí se rozhoduje podle cen a asi by nebylo vhodné mít v nabídce 10 vín v cenové hladině 490 až 590 Kč a přitom se budou lišit pouze o pár desítek centů. Ceny musí být po větších skocích, například vína za 350, 500, 800 a 1500 Kč. Tento přístup pomáhá zákazníkům "vidět rozdíl".

Pokud se to dá, vyhněte se použití symbolu měny "Kč". Některé průzkumy říkají, že tím zákazníka upozorníte na cenu. Nepoužívejte ceny končící na "00" ale ani ne ceny končící na "99". Omnoho přátelštěji působí ceny "85" nebo "95".

Zásadně nepoužívejte "tečkovou línii" mezi popisem a cenou na konci. Ani nezarovnávejte ceny na konci. Vede to k tomu, že zákazník se zaměří na ceny samotné a půjde "směrem dolů". Místo toho uvádějte cenu hned za popisem drinku a též i stejnou velikostí, jako je samotný popis. Při takovém formátování budou hosté cenám věnovat menší pozornost.

8. Neuvádějte kalorie

Na první pohled uvádění kalorií nevypadá jako zlý nápad, vždyť se zaměřujeme na zdravý životní styl. Avšak podle průzkumu společnosti Next Level Marketing, až 58% zákazníků nechce vidět kalorie jejich oblíbených nápojů a speciálně ženy. Radši tedy kalorie neuvádějte, avšak můžete mít například sekci "méně kalorických nápojů" a mít v nabídce malou skupinku zdravějších drinků.

9. Uvádějte původ drinků

Existuje mnoho místních pivovarů, lihovarů nebo vinařství. Lidé rádi podpoří "místní" a obvykle jsou ochotní zaplatit o něco víc. Taktéž dokáží ocenit ruční nebo rodinnou výrobu. Některá vína, whisky, koňaky, piva mohou být považována za hodnotnější než jsou z určitých lokalit. Například francouzské víno, skotská whisky, francouzský koňak, rum z Karibiku atd. Pokud uvedení této informace na nápojovém lístku zvýší atraktivitu vaší nabídky, tak neváhejte a udělejte to. Jedno slovo může zásadním způsobem ovlivnit rozhodování zákazníků a tedy i vaše zisky.

K této problematice přistupujte opatrně, je důležité, aby jste poznali svou klientelu. Jinak se budou chovat "místní", jinak mohou ocenit vaši nabídku například zahraniční hosté z konkrétní krajiny (jsou lokality, kde například převažují turisté z konkrétních krajin a ti mají například rádi konkrétní značky nebo lokality původu drinků).

10. Strategicky umísťujte drinky, ze kterých máte vyšší zisk

Zákazníci mají tendenci podívat se nejdříve do pravého horního rohu. Potom se podívají na pár prvních a pár posledních položek. Drinky, ze kterých máte nejvyšší profity (nemusí být v zásadě nejdražší) umísťujte do těchto strategických oblastí. Upozorněním na tyto položky, můžete zvýšit váš celkový zisk z nápojů.

11. Vizuálně zdůrazněte vysoceziskové položky

Vysoceziskové položky můžete zvýraznit v jídelním lístku vícero způsoby:

  • vytvořte kolem nich volný prostor nebo je orámujte
  • použijte výraznější/větší text
  • graficky (ikony typu "top", "nejprodávanější", "nejoblíbenější", ...) nebo ilustračním obrázkem

Buďte opatrní v tom, které položky a v jakém množství zdůrazníte. Platí pravidlo, že čím více položek zdůrazníte, tím méně zvýrazněny budou. Když se někdo v autosalonu zeptá, který model je nejlepší, určitě není správnou odpovědí "všechny jsou dobré". Zákazník chtěl najít výjimku v šedém průměru a takovým vyjádřením jste ho pouze utvrdili, že všechny modely jsou stejně průměrné. V tomto bodě platí to samé jako v určování délky popisu nápojů. Musíte najít určitou rovnováhu v počtu zdůrazněných drinků v porovnání s celkovou velikostí vaší nabídky ale i v porovnání s fyzickou velikostí nápojového lístku.

Závěr

Teď už víte, co znamená efektivnější navrhnutí nápojového lístku. Věřím, že výše uvedené body jsou jasné důkazy toho, že způsob, jakým navrhnete váš nápojový lístek, může mít zásadní vliv na vaše tržby a zisk. Věnujte jeho vytvoření dostatečný čas. Nápojový lístek je jednou z nejlevnějších forem marketingu - musíte ho mít ať chcete nebo ne. A když už ho musíte mít, tak ho mějte perfektní.

Write by Author / Vytvorené by
GoPay VISA, MasterCard