Marketing v gastru 2: Jak a proč se prezentovat na Facebooku

Stále častěji se lidé rozhodují o návštěvě gastro podniku na základě jeho působení na sociálních sítích a recenzí od předchozích návštěvníků. Pokud tedy člověka zaujme váš obsah, je mnohem vyšší šance, že i navštíví vaši provozovnu. V článku vám přiblížíme, proč je Facebook stále relevantní platformou, na které by měl být aktivní každý gastro podnik. Podíváme se také na to, jaké jsou nejdůležitější formy obsahu na této sociální síti, a dáme vám tipy, kterých byste se měli držet.

Proč by měl můj podnik působit na Facebooku?

I když se může zdát, že Facebook již není příliš používanou platformou, není tomu tak. Tato sociální síť totiž denně přivítá až neuvěřitelných 1,62 miliardy návštěvníků, přičemž tento počet neklesá. Pro gastro provozovny navíc nabízí mnoho forem, pomocí kterých mohou své aktuální nebo potenciální návštěvníky informovat o novinkách a připravovaných změnách. Na vaší stránce mohou najít, kde se váš podnik nachází, jaké jsou otevírací hodiny, případně jaké pokrmy a nápoje nabízíte v rámci denního menu. Nesmíme zapomínat ani na to, že vám zde zákazníci mohou nechávat recenze, které zde uživatelé Facebooku často vyhledávají. Vaším cílem by samozřejmě mělo být nabízení kvalitních služeb, aby pozitivní recenze přibývaly a zákazníci vám tak pomáhali s marketingem.

Co se týče obsahu, tato sociální síť vám nabízí opravdu mnoho možností, jak se prezentovat. Můžete používat základní příspěvky s textem, fotografiemi nebo videi, je zde ale i možnost živých přenosů, propagování akcí a sdílení příběhů, které po 24 hodinách zmizí. Snad největším trendem současnosti jsou tzv. reelsy – krátká kreativní videa, která mohou být zábavná, ale i vzdělávací, a díky kterým můžete odprezentovat vaši firmu či produkty.

Jak a co je vhodné komunikovat na Facebooku?

Přestože se za vizuální sociální sítě považují zejména Instagram nebo TikTok, i na Facebooku je potřeba se prezentovat kvalitním vizuálním obsahem. Pokrmy a drinky by měly být profesionálně nafoceny nebo natočeny, s čímž vám může pomoci šikovný freelancer, reklamní agentura nebo někdo z vašeho personálu. Dnešní mobilní telefony jsou totiž schopné pořídit velmi kvalitní snímky i videa – na vás tak zůstává zajistit dostatečné světlo a zajímavou kompozici.

Co se týče popisů, zvolte jednoduchý a přátelský styl, ale nikdy ne drzý nebo vulgární. Samozřejmostí je gramatická korektnost textu. Nic totiž neodradí potenciálního zákazníka víc než špatně zformulovaný text plný gramatických chyb. Pokud tuto disciplínu nelze zastřešit v rámci vašich kapacit, nezoufejte, existuje totiž spousta externích textových korektorů a korektorek, které vám pomohou s gramatikou i se stylistikou.

Konkrétní obsah můžete soustředit na produkty, které máte v nabídce, ale vaše zákazníky zajisté potěší i zajímavosti z vnitřního dění firmy. Nebojte se jim tedy odprezentovat například změny ve vašich prostorách, nebo jim představte vašeho šéfkuchaře. Budujete tím s nimi dobré vzájemné vztahy.

Ukázka popisu s produktovou fotografií. Zdroj: Facebook


Ukázka příspěvku z firemního prostředí. Zdroj: Facebook

Pracujte aktivně s pozitivními i negativními recenzemi

Kromě obsahu jsou dalším velmi důležitým prvkem recenze. Ty mají na profilu vašeho podniku samostatnou kategorii, o kterou je potřeba pečovat a pravidelně ji prohlížet. Pokud na ní naleznete pozitivní zpětnou vazbu, je to pro vás velké plus. Nezapomeňte za tuto recenzi poděkovat a napsat zákazníkovi, že si jí vážíte.

Tvrdším oříškem jsou negativní recenze, které přicházejí i těm nejkvalitnějším gastro podnikům. Stačí, když váš číšník bude mít špatný den, a zákazníkovi může pokazit jeho zážitek z návštěvy vašeho podniku. V případě negativních recenzí je nejdůležitější zjistit, kde se stala chyba, a byla-li na vaší straně, tak si ji přiznat a návštěvníkovi se veřejně omluvit, případně mu poskytnout benefit jako dezert nebo kávu zdarma. Zákazníka s velkou pravděpodobností potěší váš přístup a zájem, který navíc uvidí i další návštěvníci vaší stránky. Do hádek se nikdy nepouštějte, a pokud návštěvník použije vulgarismy, poproste ho o opravu daného výrazu. Až když k ní nedojde, komentář vymažte nebo skryjte.


Ukázka reakce na negativní recenzi. Zdroj: Facebook

Je reklama na Facebooku nutná?

O tom, že je reklama na Facebooku velmi důležitá, hovoří zejména dopady vašich příspěvků. Ty Facebook záměrně každým rokem snižuje. Váš obsah se tedy ukazuje stále menšímu počtu lidí z vašich sledujících. Tímto krokem se sociální síť snaží „donutit“ profily a stránky, aby si zaplatily placenou reklamu a tím si dané dopady zvýšily. Kromě toho si dokážete zvýšit i čísla svých sledujících, interakce a další kategorie. Placenou podporu lze využít i občasně, a to například před důležitou akcí nebo k propagaci nového menu.

Pokud ale nedisponujete dostatečným rozpočtem, můžete publikovat svůj obsah i bez placené podpory, ale musíte počítat s tím, že ho uvidí méně vašich sledujících (právě kvůli zmiňované redukci dosahu od Facebooku).

Při tvoření reklam máte možnost zvolit si publikum, které chcete zaujmout. Může jít například o město, ve kterém sídlíte, nebo určitou věkovou skupinu, která je pro vás nejdůležitější. Tato různá publika lze navíc kombinovat. Vy si tak odzkoušíte, které pro vás bude nejlepší.

Závěrečné tipy pro efektivní komunikaci na Facebooku:

1. Velmi důležitá je pravidelnost

Publikujte pravidelně a různé formy obsahu. To, že budete častěji na očích, může znamenat, že na vás lidé nezapomenou, znovu vás navštíví nebo vás doporučí známým. Delší časové přestávky vám rozhodně nepomohou. Může to vzbuzovat dojem, že vám na publiku nezáleží, případně že nemáte nic, co stojí za povšimnutí, nebo jste zavření a podobně.

2. Využijte nástrojů, které vám zjednoduší práci

Pokud jste časově příliš vytížení, využijte nástroje jako Buffer, Zoomsphere, Contentino a další, které vám pomohou naplánovat si příspěvky dopředu. Vy si tak nebudete muset lámat hlavu nad jejich publikováním, protože to zmíněné nástroje udělají za vás. Kromě toho nabízejí také mnoho dalších funkcí, jako například reportování. Pokud ale nechcete využívat externí nástroje, Facebook vám nabízí svou Meta Business Suite, ve které také uvidíte statistiky a můžete si pomocí ní plánovat příspěvky a provést řadu nastavení vaší stránky.


Ukázka nástroje Meta Business Suite. Zdroj: business.facebook.com

Tip pro vás: Dalším skvělým pomocníkem zejména pro gastro provozovny může být restaurační systém iKelp POS Mobile, díky kterému je naprosto jednoduchou záležitostí například i nahrávání denního menu a jídelního lístku na Facebook nebo webovou stránku.

3. Testujte více typů obsahů, abyste zjistili, co platí na vaše publikum

Každý podnik by měl znát své publikum – a to platí i o gastro provozovnách. Jak jsme zmiňovali na začátku, Facebook nabízí množství typů obsahu, které je vhodné zkoušet, abyste viděli, s čím vaši sledující interagují nejvíce, případně co je nejvíce motivuje k návštěvě vašeho podniku. Do budoucna si tak budete moct vytvořit přesnější marketingovou strategii.

Bonusový tip na závěr: Čas od času udělejte pro vaše sledující i soutěž. Jedná se o populární formu obsahu. Soutěže, ve kterých nabídnete svému publiku například dárkové poukázky, vám mohou přinést mnoho interakcí nebo nových sledujících. Nezapomeňte si před spuštěním soutěže prohlédnout aktuální pravidla Facebooku, která se mohou čas od času měnit. Je v nich přesně napsáno, co je a není dovoleno. Určitě nedoporučujeme jít proti podmínkám, jelikož vaše stránka může být kvůli jejich porušení zablokována.


Ukázka příspěvku se soutěží. Zdroj: Facebook

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard