Marketing v gastru: Rady, jak udělat webstránku restaurace

Digitalizace a schopnost adaptování firem v online prostoru je dnes již nezbytným předpokladem jejich úspěšného fungování. Výjimkou není ani gastro sektor, jehož zákazníci považují efektivní komunikaci a dostupnost služeb online za samozřejmost.

I když spousta restaurací při své online prezentaci spoléhá primárně na sociální sítě a potřebu vlastní webstránky možná nevnímá jako důležitou, právě kvalitní web jim dokáže poskytnout dlouhodobou platformu, v rámci které budou moci soustředit a propojovat své jednotlivé online aktivity.

Jaké jsou hlavní výhody webstránky:

  • vlastní platforma, jejíž obsah a funkčnost mají restaurace ve vlastních rukou, kde na rozdíl od sociálních sítí nejsou limitace v rámci funkcí, budoucí politiky fungování a možností interakce se zákazníky, které se v čase mohou měnit;
  • unikátní vizuální prezentace identity jídel a služeb;
  • soustředění obsahu, marketingových aktivit a budování dlouhodobého SEO – zlepšení vyhledatelnosti a pozice v rámci internetových vyhledávačů;
  • propojování obsahu s prodejem (online jídelním lístkem, donáškovými službami, promováním slev, kupónů a akcí nebo věrnostními programy),
  • budování loajálního publika formou blogu a tvorba vlastní databáze kontaktů, například přihlášením zákazníků k odběru pravidelného newsletteru.

Příprava webstránky

Samotný proces přípravy webstránky je komplexní úkol, jehož každá část bude ve výsledném fungování hrát svou důležitou funkci. Níže si přiblížíme jednotlivé body, kterým byste v rámci přípravy měli věnovat pozornost, aby byl váš web ve finále konkurenceschopný a naplnil vaše očekávání.

Vizuální identita a design

To, jaký pocit z vaší restaurace se snažíte vyvolat u zákazníka při jeho osobní návštěvě, by měla rovněž odrážet i vaše online vizuální identita a design samotné webové stránky.

Ať už jde o tvorbu loga, výběr barev, přípravu fotografií, nebo navržení vizuálu jednotlivých prvků webové stránky, výsledný design by měl vytvořit vizuální spojení s vaší restaurací a podpořit zapamatovatelnost vaší značky v očích zákazníků.

Je potřeba si uvědomit, že většina online návštěvnosti webové stránky bude pocházet z mobilních zařízení, z čehož je důležité vycházet již u samotného návrhu a přizpůsobit tomuto faktu celý vizuální koncept – mobile first.

Nezbytným požadavkem je responzivita – automatické přizpůsobení vizuálu webové stránky i ostatním zařízením, z kterých může být váš web prohlížen (počítače, notebooky, tablety). Její zanedbání by totiž s vysokou pravděpodobností vedlo k okamžitému odchodu návštěvníka z webové stránky.

Přehledná navigace a základní informace

Po příchodu na webovou stránku je pro zákazníky klíčové najít základní informace, jako jsou nabídka jídel, mapa s polohou restaurace, otevírací hodiny a kontaktní údaje, ať už jde o kontaktní, rezervační, objednávkový formulář, nebo odkazy na profily sociálních sítí a donáškových služeb.

Je proto důležité zajistit aktuálnost a snadnou dostupnost těchto údajů v rámci prvků samotné webové stránky a intuitivní přehledné navigace, aby se k nim návštěvníci dokázali vždy bez problémů dostat.

Tip pro vás: Pokud se rozhodnete využívat vlastní web i k online objednávání jídla, případně využíváte donáškové portály nebo chcete kombinovat vlastní web s externími poskytovateli rozvozových služeb, zvažte možnost aktivovat modul Propojení na externí systémy od iKelp POS Mobile. Veškeré objednávky, které vzniknou v online prostoru, uvidíte díky modulu přímo ve vaší pokladně a bude vám stačit jedno zařízení pro všechny služby a kompletní zpracování objednávek z jednoho místa.


Zdroj: iKelp

Aktuální jídelní lístek

Vaše menu s prezentací nabídky jídel je hlavním rozhodovacím prvkem pro navštívení vašeho podniku zejména pro nové zákazníky, proto byste jeho přípravě měli věnovat zvláštní pozornost.

Namísto obyčejného menu ve formě PDF nebo obrázku zainvestujte do přípravy responzivního textového menu s využitím kvalitních, profesionálních fotografií výsledných jídel a propracovaných popisných textů, díky kterým navnadíte potenciální zákazníky na očekávaný kulinářský zážitek.

Výhodou takové formy menu oproti obrázku nebo PDF je také možnost prohledávání a zařazení obsahu do výsledků vyhledávání internetovými vyhledávači.

Pro přípravu interaktivního jídelníčku, jehož obsah budete moci snadno spravovat a sdílet přes sociální sítě, můžete využít i aplikace poskytující již předpřipravená komplexní softwarová řešení pro každodenní chod restaurace.


Příklad interaktivního menu – zdroj: restaurantcolibri.ca

Tip pro vás: Aplikaci pro snadné sdílení vždy aktuálních jídelních lístků na webu poskytuje například restaurační systém iKelp POS Mobile. Svou nabídku jídel a nápojů díky ní můžete umístit všude, kde potřebujete, a to doslova na pár kliknutí. Máte-li zájem prohlédnout si, jak takový jídelníček na webové stránce může vypadat, živou ukázku si můžete prohlédnout v tomto odkazu.

Přiblížení restaurace zákazníkům

Nebojte se v rámci webové stránky vytvořit bližší spojení s vašimi zákazníky. S vlastní webovou stránkou je můžete vtáhnout do dění například:

  • příběhem vaší provozovny a cesty od počáteční inspirace až po její zhmotnění,
  • představením týmu,
  • videoukázkou procesu přípravy jídel,
  • foto/videogalerií (exteriéru, interiéru, uskutečněných akcí), v rámci které zachytíte každodenní atmosféru, na kterou se u vás návštěvník může těšit,
  • založením blogu, v rámci kterého budete pravidelně komunikovat dění v restauraci nebo pro zákazníky vytvářet inspirativní a edukační obsah z vašeho segmentu,
  • budováním e-mailové databáze a rozesíláním pravidelného newsletteru o novinkách, akcích, připravovaných akcích.

Lokální SEO

Při přípravě webové stránky je důležité myslet na lokální SEO – optimalizaci stránky pro vyhledávače s důrazem na lokální vyhledávání.

Tato optimalizace spočívá v definování klíčových slov, která popisují vaši restauraci a která používají potenciální zákazníci v rámci vyhledávání restaurace vašeho typu ve vašem okolí, a jejich následné strategické implementaci do obsahu webové stránky – tedy do nadpisů, popisných textů, meta popisů homepage, případně konkrétních podstránek.

Lokální SEO můžete také podpořit budováním zpětné vazby klientů, například vytvořením firemního Google My Business profilu, který bude v Google vyhledávání zobrazovat kromě klíčových základních informací o vaší restauraci i zpětnou vazbu návštěvníků s možností zanechání recenze.

Podobný profil si můžete vytvořit i na stránce Tripadvisor, která je celosvětově populární v rámci vyhledávání lokálních restaurací zejména mezi rekreanty a cestovateli.

Na závěr

Tvorba a zejména správa a optimalizace úspěšně fungující webové stránky je dlouhodobý proces, na který je potřeba se dívat stejně jako na budování a každodenní zlepšování vašeho provozu. Pokud se o vaši stránku budete starat, investovat do ní, strategicky ji propojíte s marketingovými aktivitami a budete se v rámci ní snažit konzistentně přinášet přidanou hodnotu, tak vám poskytne stabilní online platformu pro budování vaší značky a komunity spokojených zákazníků, což se jistě projeví také na růstu prodeje a zvyšování zisků.

GoPay VISA, MasterCard