Jak na úspěšný gastro provoz, který vydělává víc a funguje bez stresu

Rozjet vlastní gastro provoz vyžaduje spoustu času a energie. Kromě získání finančních prostředků a splnění legislativních povinností potřebujete kvalitní personál, dobrý nápad (se kterým uspějete i navzdory rostoucí konkurenci), chuť do práce a samozřejmě systém, který vám pomůže to všechno zvládnout. A pokud už provoz máte, ale nefunguje podle vašich představ (ať už kvůli nestíhání během obědové špičky, pomalému personálu, nepořádku ve skladu nebo stagnujícím tržbám), je nejvyšší čas na změnu.

Ať už podnik teprve zakládáte, nebo chcete zefektivnit ten stávající, máme pro vás dobrou zprávu - na všechny otázky ohledně efektivního fungování a podporu tržeb existuje jedna odpověď - chytrý pokladní systém, který spojuje pokladní řešení s praktickými funkcionalitami. Výhodou je, že do něj vůbec nemusíte investovat tisíce korun a dokáže pomoci nejen technicky, ale odpoří a dokonce zastoupí personál. Začněme však po pořádku - v první části článku shrneme legislativní kroky, které musíte splnit k otevření gastro provozu. Hledáte-li inspiraci, kde sehnat finanční prostředky, může vám pomoci tento článek. Následně přejdeme na konkrétní doporučení pro podporu byznysu. A na konci článku vás čeká skvělý dárek zdarma!

Požadavky pro otevření gastro provozu

Jak na uspesny provoz

1. Zahájení podnikání (živnost nebo s.r.o.): Pro provozování gastro zařízení potřebujete živnostenské oprávnění (např. hostinská činnost) nebo si musíte založit společnost s ručením omezeným (s.r.o.). Živnost je administrativně jednodušší, ale s.r.o. nabízí vyšší právní ochranu. Získáte IČO, musíte zřídit podnikatelský účet a přihlásit se k daním.

2. Ohlášení provozovny: Provozovnu je třeba nahlásit živnostenskému úřadu a příslušnému stavebnímu úřadu. Pokud upravujete prostory (např. měníte dispozice, instalace), je nutné stavební povolení či souhlas. Informace o provozovně je třeba zaslat také správě sociálního zabezpečení a zdravotním pojišťovnám.

3. Hygiena - schválení prostoru: Musíte získat souhlas krajské hygienické stanice. Ta prověří prostory, vybavení, uskladnění potravin, oddělení zón (čistá a nečistá část), dostupnost vody, větrání a podobně. Potřebujete předložit projektovou dokumentaci a plán provozu.

4. Dokumentáce: provozní řád, HACCP a sanitační plán: Zákon vyžaduje mít zpracovaný provozní řád a systém HACCP dle nařízení (ES) č. 852/2004. Včetně sanitačního plánu a postupu likvidace odpadu. Tyto dokumenty mohou vypracovat odborné firmy.

5. Požadavky na personál: Všichni zaměstnanci manipulující s potravinami musí mít zdravotní průkaz a absolvovat školení o hygieně. Provozovatel musí mít garant s odbornými vědomostmi či praxí v oboru. Je nutné absolvovat školení BOZP a protipožární ochranu. Nezapomeňte také zaměstnance přihlásit do pojišťoven ještě před začátkem výkonu práce, zapisovat jim docházku a mít po ruce rozpis jejich změn.

6. Požadavky na prostor a vybavení: Prostory musí splňovat hygienické normy - přítomnost umyvadel, oddělené WC pro zaměstnance, odpovídající zázemí pro skladování potravin i odpadu. Povinností jsou i revize elektrických zařízení, plynu, hasicích přístrojů a další bezpečnostní kontroly.

7. Finance a daně: Po registraci musíte vést účetnictví (daňovou evidenci nebo podvojné účetnictví), hlásit se k DPH, evidovat tržby (např. pomocí EET, pokud bude znovuzavedena) a podávat přiznání. Pro prodej alkoholu je nutná registrace u celního úřadu.

I váš provoz může dosáhnout úspěchu

Prosperujici biznis

1. Mobilní číšník: pohodlí pro zákazníky i pro číšníky

Zapomeňte na neustálé odbíhání k pokladně. Mobilní číšník, jinými slovy přenosná pokladna, zvládne všechny důležité úkony jako hlavní kasa. Pohodlně na něm vytvoříte účet, vyklikáte objednávku, naskenujete věrnostní kartu a vyúčtujete zákazníka. Vše běží online, se synchronizací v reálném čase - a to přímo na terminálu nebo na jakémkoli smartphonu či tabletu. Nemusíte dokupovat žádný další hardware, obsluha má vždy aktuální informace a jednoduše rozesílá objednávky za bar a do kuchyně přímo z rajónu.

  • Rychlejší obsluha zákazníků
  • Méně přešlapů při zadávání objednávek
  • Možnost naskenování zákaznických karet
  • Hravě zastoupí brigádníky i během nejrušnějších špiček
  • Funguje na jakémkoli zařízení s připojením na Wi-Fi

2. Inteligentný stůl s QR: váš podnik v mobilu zákazníka

Naskenováním QR kódu na stole dokáže zákazník otevřít měnu, objednat si, přivolat obsluhu a zaplatit či ohodnotit služby. Vše bez zdlouhavého čekání.

  • Nižší zátěž na číšníky, kteří se tak mohou věnovat stolům déle
  • Příjemné zákaznické prostředí s vždy aktuální nabídkou
  • Podpora prodeje díky speciálním akcím, upselling díky lákavým vizuálům
  • Ekologický a atraktivní jídelní a nápojový lístek

Tip: Propojení s věrnostním systémem. Zákazník po naskenování QR kódu může využít věrnostního kreditu, nabít si účet nebo získat slevu.

3. Online menu a rozvoz: získejte více zákazníků

Zavedením aplikace Rozvoz umožníte zákazníkům objednávat z kanceláře nebo z pohodlí domova. Funguje na jakémkoli zařízení. Stačí si aktivovat účet, nahrát položky a umístit tlačítko s odkazem na jídelníček na svůj web nebo facebook profil. Aplikaci lze používat také jako doplněk vašeho současného pokladního systému, nebo ji dokážete propojit i na všechny dominantní donáškové portály, včetně Bolt a Wolt.

  • Více objednávek bez potřeby rozšíření prostor
  • Oslovení nových zákazníků
  • Funguje na jakémkoli zařízení s připojením na internet
  • Aplikace s vaším logem v mobilu zákazníka - buďte neustále na očích
  • Aplikace i pro kurýra

4. Skladové hospodářství: co nemáte na očích, to stojí peníze

Není tajemstvím, že inventury představují strašáka většiny restauračních zařízení. iKelp nabízí jeden z nejpraktičtějších nástrojů pro řízení zásob. Rychlé inventury, receptury, automatické odpisy a propojení s prodejem zaručují, že přesně víte, co se děje ve vašem skladu.

  • Inventura i přes mobil
  • Evidence SBL a otevřených lahví
  • Přehledná kontrola spotřeby surovin a alkoholu
  • Automatická doporučení při objednávání zboží
  • Rychlý přepočet DPH a rozlišení dokladů

Dobře nastavené skladové hospodářství je základní podmínkou úspěchu. Víte přesně, co máte na skladě, co vám chybí, a co se zbytečně hromadí. Díky mobilní inventuře navíc nemusíte investovat do drahých zařízení - vše zvládnete s chytrým telefonem.

5. Věrnostní systém: budujte si zákaznickou základnu

Moderní věrnostní systém je víc než jen kartička s razítky. Sleduje nákupní chování, nabízí personalizované akce a podporuje návratnost zákazníků. Klidně jej můžeme nazvat marketingový nástroj. Fungující věrnostní program dokáže získávat informace o vašich zákaznících a může za vás provádět kompletní průzkum trhu. Díky tomu budete například vědět, jaké suroviny jdou na dračku a co je potřeba doobjednat.

  • Sbírání kreditů, bodů i odměn
  • Personalizovaná doporučení budují důvěru
  • Možnost využít v provozu i online
  • Získávání pravidelných zákazníků

Tip: Propojení s inteligentním stolem a/nebo s donáškou. Zákazník si přes QR menu prohlédne nabídku, zaplatí kreditem a automaticky získává body. Při další objednávce přes donášku jej systém rozpozná a nabídne oblíbená jídla.


Systém iKelp nabízí desítky dalších praktických funkcionalit přizpůsobených konkrétním typům provozů, od samoobsluhy, bufetů, teras, velkých restaurací i menších kaváren. Jaké zkušenosti mají naši klienti?

Recenze od Toz Tacos 

Udělejte z technologií svého nejvýkonnějšího zaměstnance

Jako majitel gastro provozu čelíte mnoha výzvám, včetně každodenního zvládání provozní reality. Dobrá zpráva je, že to všechno nemusíte dělat sami! Moderní technologie dokážou mnohem více než kdy předtím. S pokladním systémem iKelp získáte nástroj, který se postará nejen o objednávky a platby, ale také o propojení každé části vašeho provozu. Ať už jde o kuchyni, rajón, reporty či sklad - všechny části podniku pracují ruku v ruce, aby vám šetřili čas a kromě zisku přinášeli pohodu a radost z práce.

  • Pokud provoz jen zakládáte, iKelp vám ji pomůže úspěšně rozjet, bez zbytečných investic do nepřehledného vybavení.
  • Pokud již provoz máte, ale funguje neefektivně, iKelp vám ukáže, jak z něho vytvořit dobře fungující stroj - ať už jste malá kavárna nebo velká restaurace.
  • A pokud si myslíte, že váš provoz funguje „v pohodě“, možná vás překvapí, kolik času a peněz vám ještě umí kvalitní systém ušetřit.

A co je na tom nejlepší? Všechny klíčové funkcionality a hardware, ať už jde o all-in-one pokladny nebo komplexní pokladní řešení s platebním terminálem, získáte za jeden měsíční poplatek, bez potřeby řešit množství dodavatelů, vyhazovat peníze za zbytečná zařízení či složitou instalaci.

+ BONUS: Praktický eBook zdarma!

Jako BONUS jsme pro vás připravili přehlednou pomůcku v podobě bezplatného e-booku. Stačí se zaregistrovat k odběru newsletteru a získáte přístup k příručce Jak zvolit pokladní systém a jeho funkcionality + tipy pro podporu tržeb.

eBook: Jak zvolit pokladni system

Besteron VISA, MasterCard