7. Tip na závěr: Je čas nechat podnikatelský plán,
aby se sám vylepšil
A na závěr to nejdůležitější. Pojďme společně naplánovat ještě lepší hospodářský výsledek. Klidně se vám může stát, že váš první podnikatelský plán bude končit se ztrátou, nebo jen s malým ziskem a dlouholetým splácením prvních investic. Zvedám varovný prst pro ty, kterým první verze podnikatelského plánu vyšla s vysoce uspokojivým ziskem. Pravděpodobně jste nezahrnuli objektivně všechny náklady, nebo jste byli příliš optimističtí v odhadu budoucích tržeb. Vzpomeňte si na dvě zlatá pravidla:
- K odhadovaným nákladům připočítejte 20% (nepředvídané výdaje budou vždy)
- Odhadovaný výnos snižte o 20% (toto je ochrana před vámi samými)
Jak tedy vylepšit váš podnikatelský plán? Ještě krátká úvaha: Pozitivní zpráva toho, že vám podnikatelský plán vyšel se ztrátou je to, že jste na to přišli ještě před jeho skutečnou realizací. Znamená to, že jste ještě o žádné peníze nepřišly. Teď na chvíli předpokládejme, že jste kalkulaci příjmů a výdajů udělali skutečně zodpovědně a objektivně. Můžeme tedy říct, že váš podnikatelský plán je jakousi předpovědí toho, jak vaše podnikání dopadne i ve skutečnosti. Ale co když nejste spokojení s výsledkem? Nechejte podnikatelský plán, aby se vylepšil sám. Simulujte jeho výsledky při různých variantách a postupně ho dolaďujte. Je to přesně jako kdyby jste vařili guláš. Průběžně ho po dobu vaření ochtunáváte a upravujete, "ještě trochu soli", "ještě trochu koření", "teď je to dobré". Opakujte následné kroky, dokud nejste spokojení s výsledkem:
- Vypracujte podnikatelský plán a finanční analýzu
- Pokud jste spokojení s výsledkem finanční analýzy, můžete v tomto bodu skončit.
- Pokud vám vychází ztráta, nebo neuspokojivý výsledek, vyzkoušejte následné kroky
- Zkuste snížit náklady: něco vyškrtněte, hledejte levnější alternativy, někdy pomůže začít od začátku s jiným nápadem
- Zkuste zlepšit vaše nabízené zboží a služby, zvýšíte tím poptávku a tedy i odhadované tržby
- Zamyslete se, jak ještě efektivněji získávat zákazníky, vylepšujte vaši marketingovou strategii
- Ve všech bodech vám pomůže vyhledávání informací na internetu nebo konzultace s odborníky na daná témata
- Na základě navrhnutých změn se vraťte k bodu č. 1 a vypracujte novou verzi podnikatelského plánu a finanční analýzy
Předem vás upozorňuji, že to není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Rozhodně neaplikujte přístup typu "no co, vyškrtám nějaké náklady, navýším odhadované tržby a bude to OK". Takto podnikání nefunguje a téměř určitě by jste se přidali k celosvětové statistice, která říká, že 90% novězaložených společností nepřežije déle než pár let. V mnoho případech budete nucení úplně přehodnotit váš podnikatelský nápad, to jaké zboží nebo služby budete poskytovat, pro koho je budete poskytovat a v jaké lokalitě budete působit. Vám se klidně může stát, že analýzou zjistíte, že v určitém regionu jednoduše není dostatek obyvatel, aby jste mohli například úspěšně otevřít obchod s luxusním oblečením. A "do plusu" to nedostanete nekonečným škrtáním nákladů. Musíte jednoduše přehodnotit region, kde takový obchod otevřete, nebo změníte portfólio nabízeného zboží a služeb. Například začleníte do prodeje i oblečení pro střední vrstvu obyvatel. Uvedu jiný příklad. Rozhodli jste se prodávat krmivo a potřeby pro chovatele holubů. Analýzou zjistíte, že ve vašem městě je 5 chovatelů a ti by vás neuživili. Můžete však pozměnit váš podnikatelský nápad a namísto kamenné prodejny otevřete internetový obchod a budete zboží nabízet na celém území České republiky, nebo i E.Ú. Najednou oslovujete stovky nebo tisíce potenciálních zákazníků.
Jak vidíte, možností vylepšování vašeho podnikatelského plánu je nekonečně mnoho. Stačí když ho budete dokola vylepšovat a modifikovat až do momentu, dokud nebudete spokojení. Důležité je, že každý případný neúspěch se odehrává jen na papíru s perem a kalkulačkou v ruce. Realizovat začnete až tu pravděpodobně nejúspěšnější verzi podnikatelského plánu.