Pointou fastfoodů je rychlost. Stíháte, nebo je všechno zdlouhavé?

Když se řekne „fastfood“, mnoho lidí se automaticky vydá ve své mysli do USA a představí si hamburger, cheeseburger, hranolky a další hříšně lákavé pochoutky. Věděli jste ale, že předchůdci dnešních fastfoodů nepocházejí zpoza „velké louže“? A to ani není řeč o tom, že prvními „minutkami“ byla úplně jiná jídla než dnes. Kromě toho, že v následujících řádcích stručně objasníme, proč vznikly fastfoody, se podíváme na hlavní požadavky, které by měl splňovat každý úspěšný fastfood – i ten váš, a dáme vám pár tipů, jak zefektivnit procesy.

Proč vznikly fastfoody

Fastfood je obecný název pro jídlo, které je velmi rychle připraveno ke konzumaci. Takové hotové jídlo by mělo být zabaleno, resp. podáváno takovou formou, aby si ho zákazník mohl vychutnat ihned – i kdyby jen na ulici. A tak se postupně dostáváme k důvodu, proč vlastně vznikly fastfoody.

Jeden z rukopisů z druhého století informuje o malých trzích, které bývaly otevřeny celou noc – prodávaly se na nich nudle. Historické knihy zase předestírají informace o prodavačích koláčů, vaflí a vařeného masa ve větších středověkých osadách. Co mají tito lidé, resp. tato prodejní místa společného? Nabízela hotová jídla chudým a cestujícím, kteří si jídlo nemohli uvařit.

Věděli jste, že?
Hamburger, který je dnes takovou ikonou fastfoodů, nemá původ v USA. Pochází totiž ze středověké Evropy.

Jaké jsou hlavní požadavky na úspěšný fastfood?

O historii fastfoodů by se dalo psát mnoho. O tom možná ale příště... Předpokládáme, že o něco víc vás nyní bude zajímat, co dělat, abyste se těšili stálým návštěvám zákazníků. Odpověď hledejte ve dvou základních požadavcích:

  • rychlost přípravy jídla,
  • rychlost obsluhy zákazníků.

Pokud se vám jich podaří docílit, budete na nejlepší cestě za úspěšným fastfoodem. A pokud přidáte k efektivním procesům chutná jídla z kvalitních surovin, máte vyhráno.



7 tipů, jak zrychlit a zefektivnit procesy ve vašem fastfoodu

Největším kamenem úrazu většiny fastfoodů jsou dlouhé a hlavně nekončící fronty. Sice po nich s vidinou vyššího zisku touží mnozí majitelé a provozovatelé rychlých občerstvení, ale pokud čekající zákazníky nedokážou rychle obsloužit, podobné „návaly“ se nemusí opakovat. Nikomu se totiž nechce dlouho čekat. Pointou fastfoodů je přece rychlost. Vyzkoušejte proto některé z následujících tipů.

1. Umožněte vašim zákazníkům opravdu rychlé občerstvení

Drtivá většina zákazníků směřuje do fastfoodu s vidinou rychlého objednání. Snažte se proto v maximální možné míře eliminovat čekání na objednání a umožnit vašim zákazníkům skutečně příznačné rychlé občerstvení. Skvělým způsobem, jak toho dosáhnout, je rozdělení fastfoodu na zóny objednávání a výdeje jídel. Časy, kdy zákazník objednával a zároveň čekal na jídlo u jedné pokladny, jsou minulostí.

2. Vyzkoušejte QR kódy pro ještě rychlejší objednávání a placení mobilem

O něco vyšší level v porovnání s předchozím tipem je možnost objednávání prostřednictvím mobilního telefonu. Představte si, že ve fastfoodu bude umístěn QR kód, po jehož snímání si vaši zákazníci budou moci pohodlně objednat ze svých mobilních telefonů. Nejenže tím zkrátíte dlouhé fronty, ale celkově zefektivníte procesy mezi obsluhou a kuchyní – od objednání až po výdej. Nemluvě o tom, že spokojení zákazníci budou moci rychle a jednoduše zaplatit mobilem. Ušetříte tedy spoustu času na komunikaci mezi zákazníkem a vaším personálem.



3. Dejte si záležet na sestavení menu

Vaše nabídka by neměla být jen o „naházení“ jednotlivých jídel a nápojů na jedno místo. Všechno vyžaduje plán a strategii. Měli byste sledovat, které kombinace jídel a nápojů se u vás nejčastěji prodávají. Pokud víte, že si vaši zákazníci k hamburgerům dají nejraději hranolky a kolu, udělejte jim „kombo“ z těchto položek za výhodnější cenu. Nebo tyto položky umístěte ve vašem menu alespoň blízko k sobě. Rozumíte, co tím chceme říct? Podobnými triky totiž snížíte čas výběru vašich zákazníků, čímž opět zrychlíte proces objednávání.

4. Myslete dopředu a připravujte suroviny a jídlo včas

Pokud nejste v této branži první den, na základě vašich zkušeností byste měli umět rozpoznávat, kdy bude váš fastfood vystaven největším návalům. V době špičky mějte vždy předpřipravené to, co se u vás prodává nejvíc. Například když víte, že se u vás během večerních víkendových hodin nejvíce prodávají hranolky a hamburgery, musíte tato jídla mít předpřipravená – nachystaná na expresní výdej.

Náš tip: Nedokážete z hlavy určit, která jídla a v jakých časech se u vás nejvíce prodávají? Nevedete si žádnou statistiku? To vše, a mnohem více, za vás udělá efektivní pokladní systém.

5. Nešetřete na vybavení vaší provozovny

S předchozím tipem velmi úzce souvisí i tento. Když totiž víte, že vám v době špičky například nestačí aktuální počet fritéz, kterými disponuje vaše provozovna, měli byste si pořídit další. V takovém případě rozhodně nešetřete. Jedná se o investici, která se vám postupem času mnohonásobně vrátí. Za stejný (ne-li kratší) čas totiž dokážete obsloužit větší počet zákazníků, čímž logicky narostou i vaše tržby.

6. Dejte šanci inteligentním stolům – neprohloupíte!

Pokud vlastníte/provozujete fastfood s možností sezení, neměly by u vás chybět inovativní inteligentní stoly. Jejich přínos pro váš provoz bude opravdu obrovský. Zmiňme například možnost objednat si přímo od stolu díky QR kódu nebo NFC čipu. Nebo co takhle online platba na jeden stisk tlačítka? To vše může být součástí vašeho fastfoodu. Odbřemeníte tím vaše zaměstnance od rutinních povinností a dáte jim více času na vyřizování objednávek a obsluhování hostů. Ve výsledku dosáhnete rychlejších služeb a vyšších tržeb.


Zdroj: iKelp

7. Povyšte výdej jídla na novou úroveň

Víte, jak podle nás vypadá dokonalý výdej jídla?

  • Zákazník si rychle objedná – ať už u pokladny, nebo mobilem.
  • Do ruky nebo do mobilu obdrží výdejní lístek / číslo objednávky.
  • Kdykoli si může zkontrolovat stav své objednávky prostřednictvím obrazovky na provozovně.
  • Jakmile bude objednávka hotová, zákazník obdrží informaci přes obrazovku na provozovně nebo přes svůj mobilní telefon.

Vidíte? Žádné zdlouhavé vyčkávání, žádná nevědomost o stavu objednávky, žádné vykřikování čísel objednávek ze strany personálu a žádné omyly. To všechno můžete mít díky bufetovému systému pro fastfoody. Je toho ale mnohem víc. Za zmínku stojí například tisk čísla objednávky přímo na účtenku nebo management rozpracovaných objednávek. Tak povýšíte váš výdej jídla na novou úroveň.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard