Rozhovor s Kim Dang Nguyenem: „iKelp pomohl zvednout úroveň našeho podniku.“

I přesto, že Vietnam je od Česka a Slovenska vzdálen tisíce kilometrů, jeho kultura jde cítit prostřednictvím několika restauračních zařízení v srdci Evropy. Jedním z takových je například i vietnamská restaurace Sen Viet ve slovenských Malackách. Důležitost klade nejen na kvalitní jídlo, ale také dobrý přístup k zákazníkům. O tom, co je pro ni typické, jak funguje nebo na čem si zakládá, jsme si popovídali s jejím majitelem Kim Dang Nguyenem.

Na začátek se doslova nabízí otázka, jaké jsou vaše vazby se Slovenskem. Co vás přivedlo právě do Malacek?

Přišel jsem do bývalého Československa v roce 1986 za vysokoškolským studiem. Slovensko je pro mě druhým domovem. Když si v Evropě sednu do letadla do Vietnamu, tak si sice povím „jdu domů“, ale ve Vietnamu si povím to samé. Takže mám 2 rovnocenné domovy.

V Malackách jsme měli přátele a byli jsme tam hodněkrát na návštěvě. Později tam moje žena začala podnikat v prodeji textilu. Tak jsme usoudili, že by bylo vhodné najít si tam nějaké bydlení.

Z milého a upřímného uvítacího textu na vaší webové stránce senvietmalacky.sk jsme se dozvěděli, že jste s gastro podnikáním v Malackách začínal ještě v roce 2002. Jak se na to s odstupem času díváte?

V roce 2002 byla možnost provozovat bufet v budově Obecního úřadu Malacky. Jelikož našim slovenským přátelům, kteří k nám chodili na návštěvy, vždy velmi chutnali námi připravovaná vietnamská jídla, vznikla myšlenka nabídnout něco z naší gastronomie i dalším lidem. Naše nabídka byla tehdy dost skromná, protože bylo málo obchodů s asijskými potravinami. Neměli jsme tak všechny potřebné suroviny. Byla to doba, kdy byla vietnamská gastronomie na Slovensku teprve v začátcích.

Bufet byl na ne úplně dobře dostupném místě. Otevírací doba byla jistým způsobem také omezená. S odstupem času na to ale rádi vzpomínáme jako na začátek přibližování Malačanů k naší gastronomii. Myslím, že už tehdy byla naše gastronomie pozitivně vnímaná zdejším obyvatelstvem.

Novou vietnamskou restauraci Sen Viet jste v Malackách otevřel v roce 2018. Jaká byla vaše vize? Co bylo vaším cílem?

Už samotný název mluví o naší vizi. Název není jen o pěkném vietnamském květu, ale ve volném překladu znamená také „vietnamský sen“ – sen přiblížit Slovákům velmi chutnou, vyváženou a zdravou vietnamskou gastronomii.

vietnamská kuchyňa
Zdroj: Sen Viet Malacky

Když si vás dnes někdo „hodí do Googlu“, jako první mu do očí udeří četné pozitivní recenze. Čemu vděčíte za takovou skvělou zpětnou vazbu?

Velmi děkuji za milá slova. Začátek byl trochu rozpačitý, neboť kuchaři jsou Vietnamci a obsluhující personál zase Slováci. Od některých zákazníků jsme dostávali špatnou zpětnou vazbu na obsluhu kvůli určitým nedorozuměním.

Důležitý a potěšující je pro nás ovšem fakt, že u nás zákazníkům chutná. Také nás těší to, že naši zákazníci vnímají čerstvost a velikost našich porcí jako výsledek naší poctivé práce. Nejen obsluhující personál, ale i já sám se vždy zajímám o to, jak chutná zákazníkům. Záleží nám na každém detailu. Zákazníci od nás dostávají nejen jídlo, ale také různé zajímavosti o jeho původu. Právě to umocňuje zážitek z návštěvy našeho podniku.

Naše motto je velmi jednoduché: kvalitní, čerstvé a pocitově připravené jídlo s ochotnou obsluhou v příjemném prostředí, kde zákazníci pociťují důstojnost. Jsme podnikem, kam se nestydíte někoho pozvat na jídlo. Po dojedení se často ptám zákazníků na jejich hodnocení a říkám jim, že máme radost z prázdných talířů. Jediná akceptovatelná argumentace pro zbytek jídla na talíři je, že „už není místo“.

Bohužel není žádným tajemstvím, že mnohé vietnamské fast foody a restaurace ve středu Evropy zápolí s častými předsudky, které se týkají zejména hygieny a také kvality a čerstvosti potravin. Vás se to ovšem v žádném případě netýká. Podniku Sen Viet totiž není cizí ani čistota, ani kvalita a čerstvost potravin. A mimochodem, když už jsme u toho, odkud se zásobujete masem, zeleninou, kořením a jinými potravinami?

Co se týče předsudků, máte naprostou pravdu. I proto máme od samého počátku otevřenou kuchyni. Zákazníci vidí do naší kuchyně a vidí, jak pracují kuchaři. Možná i proto pro nás mají pochopení, pokud náhodou musí někdy déle čekat. Vidí totiž, že kuchaři pracují jako včeličky na plné obrátky. Chápou, že na dobré a čerstvé jídlo se někdy vyplatí čekat. Nenosíme zákazníkům „nemastné, neslané“ polotovary, ale chutné, horké a čerstvé jídlo. Každá porce se totiž vaří zvlášť.

kuchyňa reštaurácie
Kuchyně restaurace. Zdroj: Sen Viet Malacky

Maso a zeleninu máme od slovenských dodavatelů. Koření a jiné potraviny máme od potravinářských velkoobchodů, které jsou docela dobře zásobovány. Negativum v poslední době je, že kvůli pandemii je nyní všechno dražší. To nás nutilo k velmi nepopulárnímu kroku – zvýšení cen. Ale věříme, že zákazníci to dokážou pochopit. Jsme poctivý podnik se slušnou úrovní. Jelikož nechceme polevit z kvality a důstojnosti, bez takového kroku bychom nepřežili.

Jelikož ve vaší filozofii hraje důležitou roli i milá obsluha, předpokládáme, že ruku v ruce s přívětivým přístupem u vás jde i rychlost personálu. Ta by ale pravděpodobně nebyla možná při ručním evidování objednávek. Jak u vás tedy funguje objednávání?

Ruční evidování objednávek je u nás naštěstí minulostí. Moje šikovné servírky se toho nachodily až až a vznikala také nedorozumění s kuchyní. Věděl jsem, že musí přijít změna. Byly různé možnosti, ale nakonec jsem se rozhodl pro systém iKelp.

Tento inteligentní systém značně a elegantně usnadňuje práci pro obsluhující a vařící personál. Obsluha je rychlejší a jako majitel mám možnost zasáhnout kdekoli. Nemusím sedět jako žába na prameni. Objednávání je jednoduché a intuitivní. Zákazník si objedná a přítomný obsluhující personál jen klepnutím na displej zadává objednávku do systému. Objednávka následně putuje do kuchyně a nápoj zase na bar – vybaveno.

Pokud má zákazník nějaký požadavek navíc, není problém jej kdykoli zaznamenat do poznámky. Pokud si zákazník přeje objednat sám, pomocí QR kódu na každém stole se ve svém chytrém telefonu dostane k jídelnímu lístku a pohodlně si z něj vybere. Je to také zábavné a praktické.

Velkým plusem je i přivolání obsluhy a hodnocení personálu, díky kterému jako majitel velmi rychle přijdu na to, kde bývá „zakopaný pes“. Se systémem iKelp mám jasný přehled o každém prodeji a celé evidenci. Progresivní systém iKelp pomohl zvednout úroveň našeho podniku.

Vašim zákazníkům poskytujete také možnost online objednávání jídla. Jak zastřešujete tyto procesy?

Dalším přínosem systému iKelp je i možnost online objednávání jídla. Je to velmi jednoduché a praktické. Zákazník si na webové stránce vybere z jídelníčku a objedná si. Systém to ohlásí obsluze, která objednávku schválí, čímž se automaticky odešle do kuchyně, a zároveň oznámí zákazníkovi, kdy bude jídlo připravené k osobnímu vyzvednutí. Během lockdownu jsme dělali také rozvoz. Osobně jsem ho mnohokrát dělal já a mnozí zákazníci mě označovali za „nejmenší a nejvtipnější rozvoz v Malackách“. Vždy jsem chtěl dovézt zákazníkům nejen chutné jídlo, ale s ním i dobrou náladu – nejen to suché a strohé předání. Vnímal jsem to jako projev díků za důvěru a podporu od zákazníků.

Náš kvalitní gastroobal s vkusnou papírovou taškou a logem podniku jen zvyšuje hodnotu chutného jídla a zároveň deklaruje náš ekologický postoj – žádná igelitová taška. Úctu k zákazníkům a jejich důstojnost považuji za devízu našeho podniku. Rozvoz byl ale jen krajním řešením. Vždy chceme, aby si zákazníci vychutnávali naše služby v našem příjemném prostředí – s čerstvým, přímo horkým jídlem na talíři. Takže jakmile byla možnost otevřít podnik pro veřejnost, rozvoz jsme zrušili. Mimochodem jsme hrdí i na to, že zatím, pokud vím, jako jediná restaurace na Slovensku máme živou bambusovou terasu.

terasa reštaurácie
Terasa restaurace. Zdroj: Sen Viet Malacky

S blížícím se závěrem našeho rozhovoru by nás zajímalo ještě vaše doporučení. Jakou pochoutku byste poradili vašim potenciálním zákazníkům? Co by je donutilo znovu se k vám vrátit a opět si u vás objednat?

Jak jsem již uvedl, nechceme být tuctovou táckárnou, resp. fast foodem s přeplněnými talíři, kde se zákazníci doslova nacpávají do prasknutí jídlem bůhvíjaké kvality a bez hygienických zásad. Zatím sice nabízíme jen torzo té pravé vietnamské kuchyně, ale vše děláme s láskou a úctou k našim zákazníkům. Vietnamská kuchyně je velmi rozmanitá, zdravá, vyvážená a chutná.

Nenabízíme jen to, co zákazníci mohou dostat kdekoli jinde. Aby měli naši zákazníci možnost poznat vietnamskou gastronomii z širšího úhlu pohledu, pravidelně zařazujeme do našeho poledního menu i novinky. V pátek a sobotu zase nabízíme takové vietnamské speciality, které jsou časově náročnější na přípravu. A přes týden někdy nestíháme, protože je chceme dělat kvalitně.

Rád bych pozval všechny potenciální zákazníky na naše speciality zejména během pátků a sobot, kdy máme otevřeno až do desáté večer. Sen Viet je tak správnou volbou pro dobré teplé jídlo na závěr týdne v Malackách. A abych nezapomněl, odmítáme zažitý pojem „již je odzvoněno”. Obrazně řečeno, pokud si zákazník objedná jídlo i minutu před desátou, uděláme mu ho s radostí a bez stížností. Celý náš tým je ztotožněn s takovou filozofií. Kvalita, čerstvost, ochota a úcta je to, co nabízíme všem, aby se u nás cítili dobře a zase se vrátili.

vietnamská kuchyňa

Zdroj: Sen Viet Malacky

No a na úplný závěr – je něco, co byste chtěl odkázat našim čtenářům a začínajícím podnikatelům v gastro oblasti? Například něco z vašich osobních zkušeností, případně nějaké nástrahy, kterým se mílovými kroky vyhnout...

Chci jen poprosit zákazníky, aby k nám byli i nadále konstruktivně kritičtí. Díky tomu můžeme neustále zvyšovat úroveň našich služeb v jejich prospěch. Jejich spokojenost je pro nás odměnou.

A odkaz pro čtenáře? Budeme velmi rádi, když si najdete čas na návštěvu našeho podniku. Přesvědčíte se, že Sen Viet Malacky je přátelský a dobrosrdečný podnik s velmi ochotnou obsluhou a chutným jídlem.

No a pro začínající podnikatele – gastronomie není procházka růžovým sadem. Doba je taková, že klientela je náročná. Mějte svědomité a kreativní kuchaře, ochotný obsluhující personál a vhodný inteligentní software. Zkrátka, jak chcete být obsluhováni v restauraci vy, tak se chovejte i k vašim zákazníkům. Buďte slušní, ochotní a zároveň důstojní.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám i podniku Sen Viet to nejlepší!

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard