Rozhovor s Michalem Hamou: „iKelp mě nadchl tím, že je na cloudu“

Uplynulé měsíce jasně prokázaly, že vést gastro provoz rozhodně není procházka růžovým sadem. Existenční problémy postihly nejen novější podniky, ale také restaurace, které měly ve svých lokalitách vybudovanou slušnou reputaci. Tím obdivuhodnější je, když se restaurační provoz dokáže držet na stejném místě ještě od minulého tisíciletí. A přesně takovým podnikem je například restaurace Hotel Praděd v Rýmařově, kterou vede pan Michal Hama.

Pan Michal Hama úspěšně vede gastro podnik v Rýmařově už 25 let. Zajímali jsme se nejen o jeho začátky, ale také o nabídku jeho restaurace. Kromě toho jsme zjišťovali, co praktického mu usnadňuje podnikání:

Pane Hamo, jak jste se dostal k podnikání v gastro oblasti?

Už jako mladší jsem chodíval na různé brigády do restaurací a vždy mě to bavilo. Kolem let 1996–1997 byla opravdu dobrá doba – restaurace a bary se otevíraly víceméně všude. Konkrétně v roce 1997 se mi naskytla příležitost pronajmout si prostory, v kterých fungujeme dodnes. Neváhal jsem a přibližně po 2 letech přešly tyto prostory do mého vlastnictví. Začínali jsme jako restaurace, čehož se vlastně držíme i v současnosti. To mě baví a jsem rád, že mě to baví.

Jelikož důležitou součástí úspěšného vedení restauračního provozu jsou kvalitní suroviny, zajímalo by nás, odkud je odebíráte.

Mám různé dodavatele. Je pravda, že v daných okamžicích se to točí i kolem cen, případně akcií. Tím tedy odebíráme suroviny chvíli od jedněch, chvíli zase od druhých. Ale co se týče například alkoholu, ten bereme už 25 let od jednoho pána.

Vyhledáváte i nějaké domácí, resp. lokální dodavatele?

Pokud jde o lokální dodavatele, odebíráme od nich místní limonády. Například jsme nikdy neměli ani Kofolu. Máme totiž zmíněné místní limonády už 25 let. Ale samozřejmě nabízíme i více komerční značky, protože zahraniční zákazníky příliš nezajímají jiné nápoje.

Pokud jde o vaši nabídku jídel, co byste z ní nejvíc vyzdvihl?

V průběhu času to pořád obměňujeme. Jednu dobu jsme se zaměřovali například na čínská jídla, protože je v blízkém okolí nikdo nenabízel. Později, když v Rýmařově nebyla žádná pizzerie, jsme zase dělali pizzu. Jelikož nyní jsou „číny“ i „pizzerie“ v podstatě na každém rohu, nemá pro nás smysl soupeřit s takovými podniky. A proto momentálně děláme maso na grilu, které zde v okolí nedělá nikdo jiný.


Zdroj: Hotel Praděd

Mohou si u vás zákazníci vychutnat vaše speciality i v uzavřené společnosti?

Samozřejmě, máme zde salonek pro zhruba 20 osob, který naši zákazníci často využívají na různé oslavy. No a pokud má někdo zájem o větší akci, jako např. velký vánoční večírek, tak to řešíme tak, že se pro uzavřenou společnost zavře celý podnik. Pak zvládáme pohostit přibližně 60 až 70 lidí.

A co vaše vyhlídky do budoucna? Máte nějaké plány, nebo se chystáte držet toho, čeho doposud?

Asi to nebude úplně takové jako doteď, protože je vidět ta změna, kterou přinesla „covidová“ doba. Pustili jsme se například i do rozvozu, který u nás v Rýmařově vůbec nebyl. Tedy, samozřejmě se rozvážela pizza, ale v podstatě nic jiného.

Kdy jste si řekl „ano, jdeme do rozvozu“?

Jednou mi jedna paní řekla: Mně už ta pizza ani nechutná – ráda bych si nechala dovézt i něco jiného. A tak jsme se pustili do rozvozu. Postupem času se to pěkně aklimatizovalo a někteří lidé už dokonce volají i pravidelně.


Zdroj: Hotel Praděd

Co vám pomáhá v úspěšném „provozování“ rozvozu jídel? Jak stíháte zastřešit všechny procesy související s objednáním, připravením a doručením jídla?

Máme vlastní firemní auto a velmi nápomocný je nám v tomto ohledu náš pokladní systém iKelp POS Mobile.

Proč jste se vlastně rozhodl zakomponovat pokladní systém iKelp POS Mobile do vašeho podnikání?

Já osobně jsem velký počítačový maniak a už v minulosti jsem měl rozjeté podobné spolupráce, jako je ta s iKelpem. Ale iKelp mě nadchl tím, že je na cloudu.


A jak to v praxi můžete využívat?

Stává se, že občas, například jednou za 2 měsíce, nastane nějaký zkrat a 3 hodiny nám nejde elektřina. No a v tu chvíli, kdy to celé funguje v podstatě po telefonu, mě nezajímá žádný výpadek proudu. Objednávky jdou dál a my můžeme normálně účtovat. A to je paráda.

K čemu všemu, tedy kromě toho, co jste již zmínil, ještě používáte systém iKelp POS Mobile?

Například v létě využíváme funkci Inteligentní stůl, abychom nemuseli běhat nahoru na letní terasu a zase dolů. Kromě toho jsme s pomocí této funkce udělali policistům virtuální inteligentní stůl. Evidujeme tak stůl, který u nás fyzicky neexistuje. Zmiňovaným policistům jsme na stanici dali QR kód, díky kterému si tam objednají, jako kdyby seděli u nás. Když potom přijdou k nám do restaurace, mají už všechno připravené.

Pane Hamo, velmi vám děkujeme za váš čas a přejeme vám mnoho úspěchů s vaší restaurací. Je něco, co byste ještě na závěr chtěl dodat?

Možná bych se ještě vrátil k výhodám iKelpu. Pozitivně hodnotím i to, že se mohu „podívat na provoz“ prakticky odkudkoli. Když jsem třeba na dovolené, umím si jednoduše zkontrolovat, co právě dělá personál a co se v restauraci děje. Jak jsem již zmiňoval, fungovali jsme i s jinými systémy, ale ty takovou možnost nenabízely. A mimo to, v porovnání s iKelpem nebylo jejich ovládání tak jednoduché a intuitivní.

Děkujeme za váš čas a příjemný rozhovor. Ať se vaší restauraci daří ještě další dlouhá léta.

GoPay VISA, MasterCard