Rozhovor s Monikou Ježkovou: „Doporučila bych nebát se investic do softwarových systémů.“

Spojování různých kultur v gastro segmentu není ve 21. století nevídanou záležitostí. Právě naopak, skvělá jídla a pochoutky, které mají svůj původ v různých koutech světa, dnes oceňují i lidé, kteří mají rádi domácí kuchyni. V souvislosti s tím stojí za zamyšlení zejména asijská kuchyně. K přípravě pravých asijských pochoutek totiž potřebujete specifické ingredience, které neoddělitelně patří k asijskému kontinentu. Ingredience, které nelze ničím jiným nahradit. Své o tom ví i paní Monika Ježková, spoluzakladatelka v Česku provozovaných indických restaurací Ocean Spice, která nám ochotně odpovídala na otázky spojené s jejím podnikáním v gastro segmentu.

Na úvod se, asi ne překvapivě, musíme zeptat, proč jste si vybrali právě název Ocean Spice?

Spice – anglický výraz pro koření – je základem naší kuchyně. Mnoho lidí si však pod slovem „spice“ představí pouze chilli. Rozmanitost a množství koření používaného v naší kuchyni je ale mnohem širší – přes 70 druhů. Je to množství velké jako oceán – a proto Ocean Spice.

Netajíte se tím, že jsou vám do vaší restaurace dodávány specifické ingredience a suroviny, které neodmyslitelně patří k asijské kuchyni. Pokud to není tajemství, odkud je dovážíte?

Perličkou je, že u surovin, u kterých je to možné, se držíme místních podnikatelů a dodavatelů, které chceme podporovat. To se týká zejména masa a většiny druhů zeleniny. Oproti tomu například zmiňované koření dovážíme přímo z Indie, exotické ovoce zase z Vietnamu.

Na přípravu jakých pochoutek následně využíváte tyto ingredience? Která jídla z vaší nabídky byste přednostně vyzdvihla?

Žádný z našich chodů se neobejde bez těchto exotických ingrediencí. Jejich kombinace je vytvářena našimi kuchaři tak, aby pokrm byl skutečně autentický.

Jako příklad bych vyzdvihla například náš jehněčí Roganjosh. Jehněčí kolínko připravujeme po dobu 7 hodin, tak, aby se maso naprosto oddělovalo od kosti a rozpadalo. Pro omáčku používáme právě koření. V tomto samotném pokrmu najdete přes 30 druhů.

Pro vegetariány bych pak ráda zmínila náš Baigon steak, což je steak z lilku. Zapékáme ho společně s kokosem a římským kmínem. V omáčce znalci naleznou chuť tamarindu, který je v asijské kuchyni velmi oblíbený a je pro ni signifikantní.

Rogan josh. Zdroj: oceanspice.cz
Rogan josh. Zdroj: oceanspice.cz

Vraťme se ale trochu zpátky v čase. Jak vlastně vznikla restaurace Ocean Spice? Co vás vedlo k podnikání v gastro oblasti, přesněji s asijským zaměřením?

V tuto chvíli bych ráda upřesnila, že za restaurací Ocean Spice stojím já a můj životní partner, Turjo – pan Turza (z Bangladéše). Když jsme začali jako partneři, jedna z věcí, která nás spojovala, byla láska k dobrému jídlu. Uvědomili jsme si, že můžeme originálně propojit naše kultury, stravovací zvyky a unikátním způsobem toto propojení zprostředkovat našim zákazníkům. Zároveň jsme chtěli trochu poupravit ideu, kterou zejména čeští konzumenti mají o tom, co je indické jídlo.

V prvopočátcích byly naše první dvě restaurace skutečně rodinné – od kuchaře po personál obsluhy šlo o členy naší rodiny. Nyní už je to se třemi pobočkami samozřejmě jinak, ale stále se snažíme být butikovými restauracemi, kde si ceníme a vážíme každého zákazníka.

Naší hlavní vlajkovou lodí je restaurace v Praze, která je ztělesněním našeho snu nejen jak vařit a servírovat, ale i jak by měl interiér restaurace vypadat. Vše jsme vytvořili sami, téměř bez pomoci designérů a jakýchkoliv dalších profesionálů a jsme na to skutečně pyšní.

Interiér reštaurácie. Zdroj: oceanspice.cz
Interiér restaurace. Zdroj: oceanspice.cz

Byla to náročná cesta? Objevily se vám sem tam pod nohami i nějaké ty pověstné „klacky“?

Stejně jako v jakémkoliv jiném podnikání jsme i my samozřejmě prošli všelijakými složitostmi – od kanálů, jak sem dostat potřebné indgredience, přes porozumění potřebám zákazníků až po hledání personálu. Zejména pak v době „covidové“ pro nás bylo stěžejní moct si udržet naše zaměstnance, kteří jsou pro nás jako rodina a naše podnikání na nich stojí.

Jsme pyšní, že jsme sami před sebou po celou dobu neztratili tvář. Nikdy jsme nepostavili na první místo pouze zisk. Chceme si stále stát za tím, co děláme a jak to děláme. A to se nám daří.

Monika Ježková s manželom Turjom a personálom reštaurácie
Monika Ježková s manželem Turjem a personálem restaurace. Zdroj: oceanspice.cz

Podnikání v gastru tedy není procházka růžovou zahradou. Pravděpodobně s námi budete souhlasit, když řekneme, že v moderní době 21. století musíte jít jednoznačně s dobou. Držíte se toho i vy? Pomáhají vám v tom nějaké speciální systémy?

Samozřejmě, jakýkoliv systém, zejména softwarový, který vám ušetří čas, je k nezaplacení. Používáme například systémy na objednávky, čímž šetříme čas. Dále je obrovskou pomocí i náš pokladní systém iKelp POS Mobile, který je vyvinut ke spokojenosti každého manažera či majitele restaurací.

Jaké konkrétní funkce systému POS Mobile využíváte? A v čem vidíte jejich největší přínosy a výhody?

Systém POS Mobile využíváme například kromě samotného pokladního režimu i na rozvoz. V tom je nám neocenitelnou pomocí, protože za ekonomicky výhodných podmínek umožnil zákazníkům přímé objednávání bez nutnosti platit provize zprostředkovatelským společnostem.

Kromě toho nám pomáhá i s trasováním prodejů a vyhodnocením chování prodeje. A v neposlední řadě oceňuji i jeho skladové hospodářství.

A jak obecně vidíte budoucnost vaší indické restaurace? Na co se mohou těšit vaši stálí i noví zákazníci v brzkém, případně i delším období?

Nyní je naším největším cílem ukázat českým zákazníkům, že indické jídlo není to, co zde ve většině indických restaurací dostanete. Stále platí, že představa českého zákazníka o indické kuchyni je pár hlavních chodů, které tyto restaurace nabízejí.

Indie je ale obrovská země aepřeberného množství jídla a chutí. Už jen to, že v zemi se mluví více než 26 různými jazyky! Indické jídlo může být uvařeno s respektem, propojením s evropskými zvyky, a hlavně servírováno jako jídlo hodné úrovně fine diningu. Na to se zde pořád zapomíná.

Jídlo je v této kultuře zážitkem. Nejíme jen proto, abychom se zasytili. Je to o čase stráveném s rodinou, přáteli, o vychutnání si každé složky pokrmu, o vychutnání si jídla na jazyku. Toto chceme umožnit všem našim hostům.

Biryani. Zdroj: oceanspice.cz
Biryani. Zdroj: oceanspice.cz

Na závěr už jen jedna otázka: Jaké rady a tipy byste dala všem podnikatelům (i těm budoucím) v gastro segmentu?

Obecně bych doporučila obrnit se trpělivostí – nespoléhat se na rady ostatních a jít si za tím, co chcete dělat a věřit tomu. Z praktického hlediska bych doporučila nebát se investic právě do různých softwarových systémů tak, aby běžné „papírování“ a práce v pozadí zabíraly méně času a hlavní soustředěnost tak mohla být na zákazníka, způsob vaření a tvorbu menu a věnování se tomu, co je pro majitele skutečně důležité.

Děkujeme za příjemný rozhovor.

Write by Author / Vytvorené by
GoPay VISA, MasterCard