Rezervace stolu v restauraci – ano, či ne?

S otevřením a rozběhnutím restaurace nebo jiného gastro podniku přirozeně přichází i otázka vyřešení všech evidenčních programů a funkcionalit. Tato oblast ovšem nezahrnuje jen spolehlivý pokladní systém, který se intuitivně postará o všechno podstatné. Dříve nebo později budete rozhodně muset zvážit, zda dát vašim budoucím zákazníkům možnost rezervovat si u vás stůl. A když dojde na pověstné lámání chleba, jak to celé zastřešíte? Pozvete si na pomoc online systém? S odpověďmi na podobné otázky by vám mohly pomoci jednotlivé výhody a nevýhody, které s sebou rezervace stolu v restauraci přináší.

Rezervace stolu – pro a proti

Nalijme si čistého vína – představa, že si u vás v podniku rezervuje stůl skupinka 10 až 20 lidí na půl dne či na celý večer, zní jednoduše fantasticky. Automaticky to s sebou přece přinese i vysoké tržby, že? Není to ale tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vysvětlíme si to na dvou ukázkových situacích.

Rezervace stolu – negativní scénář

Jako první příklad s negativním scénářem jsme si vybrali (svým způsobem) nešťastné srazy ze školy. Na první pohled samozřejmě super. Koneckonců, taková středoškolská třída může mít často i 30 žáků. Složte si ale růžové brýle, které vás přivedou k očekávání, že 30 lidí si objedná nějaké to jídlo a zapije ho několika nápoji nebo drinky. Realita bývá totiž často taková, že z 30 bývalých spolužáků se vyjádří zhruba 25 a z nich přislíbí účast možná 15. Dvěma nebo třem do toho něco nečekaného přijde a z původních 30 kusů je rázem 12 lidí. A aby toho nebylo málo, polovina z nich se na nevydařeném „srazu” prostřídá postupně maximálně s jedním nápojem.

rezervacny-system

Nicméně, jelikož organizátor akce trval na 20 židlích, protože naivně počítal s nějakou rezervou, vy jste přišli o židle pro 8 hostů, kteří byli v dané chvíli ochotni utratit možná ještě více než zmiňovaných 12 hostů dohromady.

Výsledek: Dejme tomu, že se 6 lidí najedlo a něco popili, a každý tak utratil alespoň 250 Kč (150 Kč porce jídla, 100 Kč nápoj/e). Druhá polovina ale přišla jen na skok a ze slušnosti si objednala jeden či dva nápoje v hodnotě 50 Kč. Obrat nevydařené rezervace tedy představuje asi 1 800 Kč.

Rezervace stolu – pozitivní scénář

Možnost rezervace stolu v restauraci ale v žádném případě nezatracujeme. Právě naopak, negativní scénář jsme uvedli jen „demonstrativně”, abyste pochopili, jak to nedělat. Celý problém s přehnanými očekáváními může vyřešit jak záloha, tak objednávka předem. Vysvětlíme si to na obdobné situaci, ale aplikovat to jde například i na rodinné oslavy.

Organizátor srazu si u vás zarezervuje 20 míst. Rezervace bude ale podmíněna objednávkou 20 jídel (například 150 Kč za porci). Výsledných 3 000 Kč za objednaná jídla bude zároveň představovat zálohovou platbu. Vy tak budete mít jistotu, že na srazu neproděláte, a bývalí středoškoláci si rychle rozmyslí, zda se do vaší restaurace dostaví, když už za sebe organizátorovi poslali peníze.

Výsledek: 3 000 Kč jste zinkasovali za jídlo. Když k tomu připočteme minimálně 900 Kč, které představovaly hodnotu nápojů z negativního scénáře, dostaneme se na výsledných 3 900 Kč. Rozdíl je 2 100 Kč, tedy více než dvojnásobek.

Proč používat online rezervační systém?

Když už se rozhodnete poskytnout vašim zákazníkům možnost rezervovat si u vás stůl, budete muset vyřešit i s ním související logistiku. Nebo to vše necháte na starý „osvědčený” systém papír-tužka, který nejenže mrhá časem číšníků, ale ještě i zatěžuje životní prostředí? Mnohem efektivnější a šetrnější alternativou je online rezervační systém, který vyřeší veškerou potřebnou logistiku za vás. Kromě toho, že ním dáte vašim zákazníkům možnost rezervovat si u vás stůl v jakémkoliv čase, vyhnete se i případným nedorozuměním. Ty mohou pramenit například z e-mailové rezervace.

Příklad: Zákazník vám pošle dopoledne na poslední chvíli e-mail s večerní rezervací pro 4 osoby. V daném čase to bere jako hotovou věc a dál to neřeší. Vy se však k e-mailům dostanete až odpoledne, když vybavíte obědové záležitosti. Zájemci odepíšete, že volný stůl takto narychlo už nemáte. Bez ohledu na to, zda si to stihne přečíst, nebo přijde v přesvědčení, že je rezervace vybavena, bude nespokojený.

Abyste předešli takovým nepříjemnostem, rezervaci stolu si může zákazník ve vaší restauraci vybavit například online rezervačním systémem. Vyhnete se tak zatěžování vašeho personálu, přičemž zákazník bude bezprostředně informován o dostupnosti. Navíc takový online systém můžete využít například na sběr kontaktů do vaší databáze.

Tip: K využití online rezervace stolu můžete také motivovat zákazníky například různými slevami, kupóny a akcemi, o které se zase automaticky postará váš systém iKelp POS Mobile.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard