Co je to cupping a jak ho zorganizovat ve vaší kavárně?

Odlišit se od konkurence, která na vás (nebo spíše na vaše potenciální zákazníky) může číhat doslova a do písmene na každém rohu, někdy vyžaduje pořádnou dávku kreativity. K tomu, aby široká veřejnost vnímala vaši kavárnu v porovnání s jinými jako inovativní a zároveň jedinečnou, vám může dopomoci jak používání moderních systémů, tak i cupping. Víte, co to je a jak jej uspořádat ve vaší kavárně?

Co je to cupping?

Cupping, jinak řečeno tasting (ochutnávání) kávy, je ve své podstatě „kávovým ekvivalentem” o něco známější degustace vína. Rovněž jde o způsob degustace, který je mimochodem ve světě mimořádně populární.

Věděli jste, že cupping se využívá i na mistrovstvích světa, které se každoročně konají pod názvem Cup of Excellence? Jde o soutěž, do které zpracovatelé káv přihlašují své výběrové kávy. Z nich vyberou certifikovaní degustátoři své vítěze.

Jak zorganizovat cupping v kavárně?

Už z předchozích řádků je více než zřejmé, že cupping může být pro kavárny skvělou příležitostí, jak vyselektovat druhy káv, které zařadit do nabídky. Kromě toho může takový tasting představovat i příjemnou teambuildingovou akci v rámci firmy. Pokud však chcete vytěžit z ochutnávání kávy co nejvíce po marketingové stránce, můžete jej nabízet právě v rámci otestování nových vzorků kávy (například i v rámci nově otevřené kavárny).

cupping

Neprofesionální ochutnávači vám dají cennou zpětnou vazbu z pohledu laika – a vy na základě toho vyhodnotíte, zda jsou testované vzorky vhodné k zařazení do vaší každodenní nabídky. O takové možnosti můžete informovat vaše kontakty z databáze, například prostřednictvím e-mailů – konkrétně formou slev, akcí a kupónů.

Co budete na cupping v kavárně potřebovat?

Cupping jako marketingový nástroj má rozhodně své kouzlo. Nejenže si šplhnete u vašich hostů a rozšíříte tak povědomí o vaší kavárně, ale ještě k tomu získáte užitečné informace o vaší nabídce. Navíc se nemusíte striktně držet „cuppingových zásad“. Koneckonců, nechcete uspořádat mistrovství světa, ale příjemnou zážitkovou událost pro váš personál či vaše hosty.

Budete potřebovat:

  • mlýnek na kávu,
  • váhu na odvážení kávy,
  • horkou vodu s teplotou 93 °C,
  • 5 cuppingových šálků na osobu – ideálně s objemem zhruba 2 až 2,5 dcl,
  • 1 cuppingovou lžičku na osobu – dostatečně hlubokou,
  • 1 další šálek na osobu – na oplachování lžičky.

cupping

Jak by měl cupping správně probíhat?

Ne, ne... Není to jen o zalití kávy a jejím vypití. Možná byste to na první pohled nečekali, správný cupping dodržuje stanovené zásady:

  • V první řadě musíte poměrně nahrubo umlít kávu. Správně by mělo jít o kávu praženou po dobu maximálně 12 minut a ne později než 24 hodin před mletím.
  • Takto namletá káva by se měla nejpozději do půl hodiny ocitnout v 5 šálcích na jednoho ochutnávače, aby se hodnotila její vůně.
  • Následně se káva zalije a ochutnávači mají 4 minuty na to, aby opět hodnotili její aroma.
  • Po uplynutí 4 minut by se měla promíchat pěna, aby došlo k zastavení extrakce kávy. Je důležité nerozvířit usazenou kávu na dně šálku.
    Tip: Právě v tomto bodě by mělo dojít i k používání „rezervního šálku” s horkou vodou na oplachování lžičky mezi mícháním. Mimochodem, stejná káva se zalévá na 5krát z toho důvodu, kdyby by se v některém z šálků nacházel chybný vzorek.
  • Dalším důležitým krokem je odstranění pěny pomocí lžičky. Opět však nesmí dojít k rozvíření usazené kávy na dně šálku. Po odstranění takzvané krusty by se měla vyměnit voda v „rezervním šálku”. Přichází totiž čas na to nejlepší!
  • Uběhlo asi 10 minut od zalití kávy a ochutnávači jsou připraveni na tasting kávy, která má teplotu příjemných přibližně 70 °C. Káva nabraná z vrchu šálku by se měla usrkávat, aby se co nejvíce roznesla po celé ústní dutině.
  • Po ochutnávce všech 5 vzorků přichází na řadu druhé kolo, kdy má káva teplotu zhruba 60 °C.
  • A na závěr to zopakujeme ještě jednou s kávou, která mě teplotu přibližně 40 °C.

Pozor: Po ochutnávce vzorku každé kávy by se nemělo zapomínat na opláchnutí lžičky a zapisování chutí a pocitů. Obecně se hodnotí aroma, chuť, kyselost (acidita), tělo (body), dochuť (aftertaste), sladkost a vyváženost, které profesionálové v rámci cuppingu i bodují.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard