SERIÁL Obědové menu: Skladová evidence a odepisování surovin

Při podnikání v gastronomii není nikdy času nazbyt, proto je důležité dělat věci rychle, jednoduše, efektivně a především bez zbytečných chyb – tudy vede cesta k úspěchu. A na této cestě vám pomůže kvalitní restaurační systém, který zastřeší většinu procesů v provozovně.

Mnohým majitelům restaurací dělá vrásky především skladová evidence. Nepřehlednost v zásobách, zdlouhavé inventury, ruční odepisování surovin – to vše je ztráta času. Ani to nejdokonalejší obědové menu vás nezachrání, když vám nesedí sklad, chybějí suroviny a alkohol odtéká do neznáma. Zjednodušte si život šikovným skladovým programem, který odhalí nepřesnosti a rozdíly a který vám přinese okamžitý přehled o stavu zásob v provozovně.

Skladový program POS Mobile a jeho využití při vytváření obědového menu

Systém iKelp POS Mobile funguje úplně jednoduše, na principu vstup – výstup:

A. Vstup představuje vytvoření skladových karet nebo receptur (do prodejní složky zadáte konkrétní ingredience).

V souvislosti s obědovým menu se nám nabízejí hned dvě šikovné cesty pro vytváření skladových karet: 

  • Importem z Excelu (do systému se vám importují jen názvy jídel, jednotlivé ingredience si musíte vyřešit dodatečně – získáte předem vygenerované karty typu „receptura“).
  • Automatickým průběžným zakládáním skladových karet – když plánujete týdenní menu a postupně zadáváte položky. V budoucnosti vám při opětovném zadání stejné položky systém nabídne už existující položku, která má vytvořený popis, přidanou fotku, vypsané alergeny, recepturu atd. Takže žádná dvojitá práce, jen šetření času.

Výhodou je, že si v systému umíte vytvořit plán menu, který přesně definuje, co je který den menu 1, menu 2, menu 3 a tak dále. Díky tomu dokáže systém generovat názvy jídel (na web, na Inteligentní stůl) a zároveň vybírá správné receptury.

Náš tip: Jednotlivá jídla zadávejte pod stále stejným názvem. Pokud jste už například jednou vytvořili položku pod názvem „Caesar salát“, nevytvářejte „Cézar salát“. Systém nerozpozná, že jde o to stejné jídlo. Zkreslí se tím statistiky a vy nebudete moct zjistit, kolik takových salátů se prodalo.

B. Výstup zase představuje odepisování surovin, které v aplikaci iKelp POS Mobile funguje online. Jak to probíhá v praxi? V momentě, kdy se menu (položka „receptura“ s ingrediencemi) prodá, ihned se odepíšou příslušná množství surovin ze skladu. To znamená, že během celého dne máte k dispozici okamžitý přehled o stavu zásob. V porovnání s konkurenčními systémy, které odepisují suroviny až po celém dni, je to neuvěřitelná výhoda. Mnohé konkurenční systémy dokonce neumějí ani pracovat s tím, že „menu 1“ je v pondělí jiná receptura než v úterý.

Odepisování surovin v systému iKelp POS Mobile. Jaké jsou výhody?

Zde si to musíme více specifikovat. Systém totiž rozlišuje dva druhy skladových karet:
  • Receptura – jednoduchá skladová karta s určenými surovinami. Prodá se jedna receptura, odepíšou se příslušná množství ingrediencí. Receptury se využívají převážně u jídel.
  • Rozlévaný alkohol – dvojúrovňová architektura (něco do systému vložíte – něco se odepíše) se mění na trojúrovňovou (nakoupené lahve v kusech – otevřené lahve, v kterých se množství alkoholu sleduje v litrech – prodané „frťany“ v kusech).

 skladová evidencia, druhy skladových kariet
Foto: Druhy skladových karet
Zdroj: iKelp

Mnoho restauračních systémů pracuje jen s recepturami, zatímco s odepisováním alkoholu se trápí. Česká legislativa vyžaduje, aby se při kontrole předložila inventura v SBL – Spotřebitelském balení lihu, tj. v kusech lahví. Na druhou stranu – při kontrole číšníků a barmanů – je výhodné sledovat množství alkoholu v litrech.

Jak to funguje v praxi s využitím aplikace POS Mobile?

  • První úroveň: Během příjmu zboží se na sklad přijmou lahve na kusy.
  • Druhá úroveň: Když číšník lahev otevře, zadá do systému jen tuto jednu informaci, například i nasnímáním EAN kódu na lahvi. Systém tak při vytvoření lahve eviduje mínus 1 kus dvoulitrové lahve a zároveň eviduje i 2 litry alkoholu v otevřené lahvi.
  • Třetí úroveň: Během prodeje „frťanů“ systém odepisuje množství (např. 0,04 l či jiná množství, která se používají v míchaných drincích) z otevřené lahve.

Jak u jídel, tak u prodeje alkoholu se množství odepisují online a okamžitě.

Tento způsob odepisování surovin má velký význam i z hlediska efektivity práce. S přihlédnutím k efektivitě je celý proces příjmu a odepisování surovin v systému POS Mobile jednoduchý a intuitivní. Samotné zadávání je extrémně rychlé a stejně rychle se dostanete i k výstupům – k informacím o stavu zásob, ke statistikám a prodejům.

Velkým pozitivem z hlediska efektivity je i rychlá a inteligentní inventura. Nepoužívají se při ní odměrné válce ani váhy (o část kvalitního alkoholu přijdete při přelévání, při vážení je zase potřeba všechny lahve přenášet). Využívá se systém vizualizace lahve a její odhadnutá hladina.

skladová evidencia, rýchla inventúra v mobile

Foto: Jak vypadá rychlá inventura v mobilu nebo tabletu?
Zdroj: iKelp

Skladový program iKelp POS Mobile má mnoho výhod a vychytávek, proto si shrňme ty nejdůležitější:

  • Systém odlišuje receptury od rozlévaného alkoholu.
  • Suroviny i alkohol jsou odepisovány ihned po prodeji = máte okamžitý přehled o stavu zásob na provozovně.
  • Inventura je s tímto systémem rychlá a inteligentní. 
  • V případě kontroly máte výkaz alkoholu SBL k dispozici ihned a „na jedno kliknutí“.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard