5 rad, jak získat investora na podnikání

Hledání investora se netýká jen začínajících podnikatelů. Cizí zdroje na financování podniku mohou být klíčové i pro zaběhlé firmy, které se chystají expandovat, inovovat nebo reorganizovat. Jak ale najít člověka, který přinese do vašeho podniku přesně to, co potřebujete? A jak ho přesvědčit, aby vložil své peníze právě do vašeho podnikání? Vyzkoušejte některý z 5 tipů, které vám mohou pomoci najít strategického partnera pro úspěšný byznys.

1. Nehledejte investici, hledejte investora

Kdo je investor? Investorem může být osoba nebo společnost, která má zájem vložit své finanční prostředky do podnikání s cílem dosáhnout zisku. Může se jednat o individuální investory, například tzv. angel investory, kteří podporují startupy a začínající firmy, nebo o skupiny, například venture kapitál fondy, investující do rychle rostoucích firem s vysokým potenciálem.

Kromě finančního kapitálu mohou investoři přinést do společnosti i cenné zkušenosti, kontakty, přístup na nové trhy či strategické poradenství. Výběr investora je proto velmi důležitý a vyžaduje nejen pečlivou přípravu na straně firmy, ale také dobrou orientaci ve světě investování a rozlišení jednotlivých typů investorů.

2. Ujasněte si, jaký typ investora potřebujete

Výběr správného byznys partnera závisí především na potřebách vaší firmy a fázi podnikání, v které se aktuálně nacházíte. Jiného investora potřebují začínající startupy, jiného zaběhlé společnosti. Každý typ investora má rozdílný způsob financování i očekávání týkající se návratnosti kapitálu či úrovně zapojení do firmy. Může proto výrazně ovlivnit strategické směřování podnikání.

Hledání investora zároveň není cesta pro každý typ podnikání. Větší šanci na úspěch mají firmy v rychle rostoucích a inovativních odvětvích (např. technologické startupy). Naopak menší zájem investorů vzbuzují tradiční a rodinné firmy, které si chtějí udržet kontrolu a nemají ambici rychlého růstu.

Andělský investor

Andělský (angel) investor je soukromý investor, většinou zkušený byznysman, který vkládá svůj kapitál do začínajících firem nebo startupů. Činí tak výměnou za dohodnutý podíl ve společnosti. Kromě finanční podpory nabízí také zkušenosti a kontakty, což může být pro začínající podnikatele klíčové. Andělští investoři očekávají dobrý růstový potenciál a vysokou návratnost kapitálu.

Pokladní systém iKelp Pokladna

Crowdfunding

Crowdfunding je nový a stále populárnější způsob investování, při kterém několik investorů přispívá menší částky na podnikatelské projekty. Funguje prostřednictvím online platforem, například Fingood nebo Hithit. Tento způsob získávání kapitálu je oblíbený zejména mezi startupy, kreativními projekty a technologickými inovacemi.

Existují různé formy crowdfundingu:

  • reward-based crowdfunding, kdy investoři přispívají menšími částkami výměnou za nefinanční odměny – například první kusy produktu,
  • equity crowdfunding, při kterém investoři získávají podíl ve společnosti,
  • donation-based crowdfunding, při kterém investoři neočekávají žádnou návratnost.

Venture kapitál fond

Jedná se o investiční fondy spravované profesionálními skupinami. Kapitál poskytují externí investoři, kterými mohou být instituce i jednotlivci. Následně investují do startupů, ale také do firem, které potřebují kapitál na další růst nebo expanzi, a to výměnou za vlastnický podíl. Jelikož investoři přebírají část vlastnictví, mohou se do jisté míry podílet na kontrole a rozhodování. Tento typ investorů očekává rychlou a vysokou návratnost, takže mohou vyvíjet velký tlak na rychlý růst.

Private equity investors

Velcí investoři, kterými mohou být soukromé osoby, instituce, ale také investiční fondy hledající etablované společnosti. Jejich investice má podpořit další expanzi nebo restrukturalizaci firmy a dosáhnout zisku. Často získávají většinový podíl ve firmě, aktivně se podílejí na jejím řízení a implementují strategické změny na zvýšení její hodnot.

Inkubátory

Inkubátor pro startupy je program nebo organizace, která pomáhá začínajícím podnikatelům a startupům rozvíjet podnikání. Nejčastěji poskytuje mentoring, kapitál výměnou za podíl, pracovní prostor nebo kontakty. Inkubátory bývají podporovány vzdělávacími i vládními organizacemi.

Akcelerátory

Akcelerátory se zaměřují na rychlý růst již existujících startupů, které již mají funkční produkt nebo službu a potřebují pokračovat. Nabízejí intenzivní a časově omezený mentoring, networking, ale také finance a přístup k investorům.

Růst firmy - jak získat investora na podnikání

3. Věnujte čas důkladné přípravě firmy

Základem pro získání cizích zdrojů financování podniku je kvalitně vypracovaný podnikatelský plán. Nikdo nechce investovat do podnikání, které nemá jasnou vizi, strategii a cíle, včetně těch finančních.

Náš tip: Udělejte si pořádek zejména ve svých hodnotách a dlouhodobých cílech. Měly by být v souladu s vizemi investora. V opačném případě se můžete rychle dostat do nepříjemností, například pokud bude investor vyvíjet tlak na expanzi, když vaším cílem je posílení stability.

Abyste svůj projekt dokázali profesionálně odprezentovat, připravte si také tzv. sales pitch, tedy stručnou a přesvědčivou prezentaci, která zaujme potenciální investory. Nezapomeňte přitom komunikovat hodnotu, výhody a řešení, které váš produkt nebo služba přináší a prokažte růstový potenciál.

Udělejte si pořádek ve svých financích a připravte si přehledný výkaz zisků a ztrát vaší společnosti. Stejně jako podnikatelský plán, i čisté a transparentní finance poskytnou investorům obraz o vaší společnosti a vzbudí důvěru.

Ujasněte si potřeby své společnosti. Než někoho požádáte, aby investoval do vašeho podnikání, musíte mít na 100 % jasno v tom, co požadujete. Jakou roli chcete ve firmě obsadit? Má se investor aktivně podílet na každodenním dění ve firmě? Hledáte také mentorství a poradenství, nebo jen finanční prostředky? Setkání s potenciálními investory bude mnohem jednodušší, pokud budete mít jasno v tom, co vlastně chcete.

Připravte se na hloubkovou prověrku vaší firmy. Investor může před uzavřením smlouvy požadovat tzv. due diligence, což zahrnuje podrobnou analýzu různých aspektů firmy, například financí, právních záležitostí, obchodních modelů, členů týmu či managementu. Než vloží své peníze, potřebuje si ověřit, že jeho investice bude bezpečná a výnosná.

4. Při hledání investora nevynechávejte osobní kontakt

Hledat investora online je dnes poměrně běžné. Lze využít platformy pro crowdfunding, ale i sítě pro investory (například AngelList) nebo profesionální společnosti, které se specializují na investování, resp. zprostředkování investorů.

Osobní kontakt je však i v tomto případě k nezaplacení. Pokud již máte vyhlédnutého potenciálního investora, pokuste se s ním navázat rozhovor na konferenci nebo jiné společenské události. Pokud jste v procesu hledání, aktivně se účastněte podnikatelských konferencí nebo pitchingových a networkingových akcí. Budujte si kontakty, dobré vztahy a prezentujte svůj projekt, kdekoli se dá. Nasbíráte cenné zkušenosti a zpětné vazby, které vám pomohou ve vašem směřování

5. Nebojte se říct investorovi ne

Hodnoty a cíle investora se nemusí setkat s těmi vašimi. Nenechte se tlačit do špatného obchodu a nesouhlaste hned s první finanční nabídkou. Nejprve si důkladně promyslete podmínky a očekávání investora. Dohoda s nesprávným investorem vám může v krátkodobém horizontu přinést cizí zdroje financování podniku, ale z dlouhodobého hlediska může vést k obrovským problémům. Připravte se proto říct ne na nabídku, se kterou se neztotožníte.

Investor na podnikání

Užitečné vědět: Někteří investoři, například angel investors, zůstávají ve firmách roky. Může to být dlouhodobý vztah, takže vybírejte rozumně a obezřetně.

Rychlé tipy na závěr: Na co si dát pozor při výběru investora

  • Vyhledejte si reference na investora. Ověřte si, jakou má pověst a jak se daří firmám, do kterých v minulosti investoval.
  • Dbejte na kvalitně vypracovanou investiční smlouvu, kterou si ideálně necháte zkontrolovat právníkem, specialistou na investování.
  • Důsledně si ověřte, jaký bude mít investor vliv na rozhodování ve vaší firmě. Zvažte, do jaké míry chce být investor zapojený do dění ve firmě a zda je to v souladu s vašimi představami.
Besteron VISA, MasterCard