Můžete nabízet jakkoli kvalitní zboží nebo poskytovat ty nejlepší služby, ale když k tomu nepřidáte „něco navíc“, jen stěží budete v podnikání sklízet úspěch. V souvislosti s tím by mělo být jedním z vašich dlouhodobých cílů udržování stálé klientely a zároveň získávání nových zákazníků. V následujících řádcích se budeme věnovat zejména druhé kategorii – tedy novým zákazníkům. Poradíme vám, jak je do vašeho obchodu přilákat a motivovat je k návratu.
Jak do vašeho obchodu přilákat zákazníky
Design obchodu, dobře zaškolený personál, cílená reklama, slevy, akce, věrnostní programy a mnoho jiného. To vše má přirozený vliv na přivedení nových zákazníků do vašeho obchodu. Dejte šanci některým z následujících tipů a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.
1. Investujte do atraktivního designu
V mnoha případech je to právě „obal“, který prodává produkt nebo službu. A co jiného může být reprezentativnějším obalem než právě design samotné provozovny? Pokud máte obchod nebo koncept, kterému věříte na 100 %, investujte do atraktivního designu. Z praxe vyplývá, že efektivní design obchodu může zvýšit prodeje až o 40 %. Lákejte proto nové zákazníky také na atraktivní prostory, moderní vybavení, příjemné osvětlení nebo tematickou hudbu a vůni. Může to být jeden z rozhodujících faktorů, proč vás nový zákazník upřednostní před konkurencí – jednoduše se u vás bude cítit lépe.
2. Dbejte na dobře zaškolený personál
„První dojem“ – nechť jsou pro vás tato dvě slova motivací, výstrahou i cílem zároveň. Pamatujte, že je to právě personál, kdo zastupuje a prezentuje váš obchod, vaši značku a vaše produkty. A také berte na vědomí, že si noví zákazníci velmi dobře zapamatují svůj první dojem z vašeho personálu. I to může rozhodnout, zda se k vám v budoucnu ještě vrátí. Ujistěte se proto, že členové vašeho personálu přesně vědí, co od nich očekáváte. V tomto směru mohou pomoci i teambuildingy, které lze využít ke zlepšení vztahů s vaším personálem. Dobré vztahy s vašimi podřízenými jsou výborným předpokladem, aby ve vašem obchodě panovala dobrá atmosféra.
3. Nepodceňujte marketingové aktivity
Vaše marketingové aktivity mohou mít mnoho podob – od tištěné reklamy přes Google Ads až po promo na sociálních sítích. Je ale důležité, abyste znali svou cílovou skupinu a prezentovali ji odborníkům, kteří reklamu efektivně zacílí. Nebo oslovte influencery, se kterými můžete na začátek vyzkoušet například barterovou spolupráci. Pošlete jim váš produkt, který odprezentují na svých sociálních sítích, čímž nasměrují své fanoušky (nové zákazníky) přímo k vám. Podobně můžete postupovat i v případě, že podnikáte ve službách. Pokud například provozujete kosmetický salon, poskytněte influencerce výměnou za promo určitou proceduru.
4. Využívejte výprodeje, slevy a akce
Pokud je něco, na co zákazníci skutečně „slyší“, tak jsou to výprodeje, slevy a akce. Nezapomínejte proto pravidelně využívat zvýhodněné cenové nabídky i ve vašem obchodě. Jedná se o skvělý způsob, jak k vám přilákat zcela nové zákazníky. Výprodeje, slevy a akce vždy ohraničujte časem, abyste v potenciálních zákaznících vzbudili dojem, že musí co nejvíce spěchat.
5. Nabízejte věrnostní programy
Efektivním způsobem, jak oslovit nové zákazníky, je i nabízení věrnostních programů. Nalákejte nové zákazníky například na sbírání bodů za nákupy. Nabídněte potenciálním zákazníkům něco navíc, něco, co jim vaše konkurence nedá. Z opakovaných nákupů budou profitovat nejen zákazníci, ale i vy. Nová klientela se totiž časem stane stálou. Věrnostní program přitom může mít několik podob – od individuálních zákaznických profilů přes virtuální peněženky až po zmíněné sbírání bodů nebo automatické klubové systémy. Pokud byste se chtěli o této oblasti, díky které zaručeně přilákáte nové zákazníky, dozvědět více, kontaktujte náš obchodní tým. Rádi vám pomůžeme.
6. Vsaďte na moderní technologie
Jděte s dobou – usnadněte život vám, vašemu personálu i vašim zákazníkům. Skvěle vám v tom pomohou moderní technologie. Uveďme si to na příkladu restaurační provozovny. Pokud máte restauraci, bar nebo kavárnu, dejte vašemu personálu možnost využívat mobilní platební terminály, jejichž zásluhou rychleji obslouží hosty. Zákazníky také potěšíte inteligentními stoly a možností objednávání či placení přímo zpoza stolu pomocí QR kódů – bez přítomnosti obsluhy. A samozřejmě toho je mnohem víc. Moderní pokladní systém nabízí funkce, které zjednoduší život provozovny a pozvednou její úroveň i v očích zákazníků.
7. Budujte svou značku
Stalo se vám někdy, že jste si při pomyšlení na určitou barvu představili konkrétní značku? Nebo jste si v souvislosti s nějakou firmou automaticky vybavili její logo, slogan, případně maskota? To vše je výsledkem úspěšného brandingu, tedy budování značky. Sice je to běh na dlouhou trať, ale pozornost byste mu měli věnovat i vy. Odměnou vám bude nejen postupný přísun nových zákazníků, ale také rozšiřování povědomí o vaší značce. Asociujte vaše podnikání s konkrétní barvou, zapamatovatelným logem nebo chytlavým sloganem.
8. Komunikujte na sociálních sítích
Nejvíc lidí v online prostředí se dnes nachází na sociálních sítích. Proto soustřeďte veřejnou komunikaci na vaše firemní účty například na Facebooku nebo Instagramu. Dejte si přitom záležet na váš projev a dobře zvažujte každý příspěvek nebo každou reakci na dotazy, poptávky i recenze. I vaše veřejné vystupování totiž může rozhodnout o tom, jestli se k vám někdo přijde podívat poprvé. Tak, jak ho může přilákat vaše slušná komunikace, vstřícný přístup k zákazníkům nebo promptní řešení vzniklých situací, může ho také odlákat vaše nemístné či ofenzivní vyjadřování, případně neochotné komunikování.
9. Dejte novým zákazníkům něco navíc
Rozhodujícím faktorem, proč vás nový zákazník upřednostní před konkurencí, může být také naprostá drobnost. Nabídněte novým zákazníkům například slevu 5 % na první nákup, případně jim věnujte slevový poukaz na jejich druhý nákup. Nebo nabízejte dárkové balení zdarma v předvánočním období, případně i jindy, kdy zákazník pro někoho kupuje dárek. Jednoduše, dejte zákazníkům něco navíc – něco, co je motivuje k návštěvě.
Jak začít
Je více než pochopitelné, že se vám nepodaří zrealizovat všechny tipy na přilákání nových zákazníků najednou. Vůbec si z toho ale nemusíte dělat těžkou hlavu. Vnímejte to jako dlouhodobý proces a začněte postupně. Vyberte si jeden nebo dva tipy, jejichž zakomponování do vaší provozovny je v současnosti nejjednodušší a nejrychlejší. A až časem uvidíte reálné výsledky (nárůst nových zákazníků ve vašem obchodě), jistě vás to motivuje do zkoušení dalších.