Vy ještě nemáte vlastní databázi klientů? Je na čase si ji vytvořit

Nahlížíte s nataženým krkem z okna nebo terasy vašeho podniku na sousední provozovny, kolik lidí k nim chodí? Ptáte se dodavatelů, číšníků, kurýrů a známých, jak to jde vaší konkurenci? Zda mají hodně lidí, jaké mají denní tržby, kolik z toho je výčep, kolik kuchyně, případně donáška? Tak na to jdete celkem dobře, protože informace jsou k nezaplacení. Ale...

Ale měli byste začít nejprve od sebe. Měli byste znát nejdříve své zákazníky. Vědět, kolik jich máte. Kolik z nich je „štamgastů“, kolik pravidelných, občasných, svátečních. Znát jejich návyky, tedy kdy chodí (např. po práci, nebo jen přes víkend, když je v TV fotbal, hokej). Kromě návyků byste měli mít přehled i o jejich potřebách, abyste uměli zásobit provozovnu tak, aby nic nechybělo. Díky těmto údajům dokážete dělat cílený marketing a akce tak, abyste v konečném důsledku vydělali víc.

Kromě toho je důležité znát své zákazníky i z toho důvodu, když je chcete nebo potřebujete oslovit nebo o něčem informovat. Pro tyto případy je dobré mít vytvořenou databázi svých zákazníků. Možností, jak si ji vytvořit, je více.

S klubovou kartou vyhrávají všichni

Klubová karta je jednoduchou a osvědčenou metodou na získání údajů od zákazníků, i když na 21. století už poměrně zastaralou. Stačí podmínit vydání karty vyplněním formuláře s údaji, o které máte zájem – jméno, příjmení, e-mail, telefonní číslo atd. Některé restaurační systémy umožňují takové formuláře velmi jednoduše a levně – online na webu. Vy tak získáte neocenitelné informace a na oplátku dáte zákazníkům slevu, něco zdarma nebo nějaký jiný benefit podle vašeho uvážení.

Příklad: Tento způsob si představte jako fyzickou kartičku Tesco Clubcard.

Výhody ale vaši zákazníci mohou mít i tak, aniž by měli kartu fyzicky u sebe. Stačí, pokud se zaregistrují (přirozeně během objednávání donášky, na vašem webu, na Facebooku a tak dále) – a výhody mají okamžitě u sebe v telefonu. Zároveň se vyhnou vyplňování formuláře na prodejně, čímž nebudou zdržovat obsluhu a ostatní zákazníky. A vy jako podnik podpoříte celosvětovou osvětu boje proti plastům.

Příklad: Toto si umíte prakticky představit jako aplikaci Tesco Clubcard v telefonu.

Potřebujete, aby vás sledovali

Nebojte se, řeč není o sledování vás jako osoby, ale o sledování vašeho podniku na sociálních sítích. Aby k tomu došlo, musíte nejprve vytvořit vaši fanouškovskou stránku a následně se snažit získat co nejvíce sledovatelů (followerů). K tomuto účelu dobře slouží soutěže. Za pár desítek korun, které vás bude soutěž stát, tak získáte množství fanoušků. Díky tomu je umíte kdykoliv oslovit prostřednictvím zveřejnění příspěvku, fotek a tak dále.

databaza-zakaznikov

Donáška vám donese kontakty

Další možností, jak sbírat cenné kontakty, je donáška. Ale ukládáním mobilních čísel těch, kteří vám volají na donášku, to nepůjde. Bylo by to nejen těžko realizovatelné, ale především byste porušovali nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Kontakty umíte pěkně sesbírat, pokud na donášku využíváte objednávkový systém. Při online objednávce totiž zákazník vyplňuje všechna „zajímavá“ data, o která máte zájem. Ta získáte jednoduše, protože k potvrzení objednávky dojde jen tehdy, kdy dá zákazník souhlas se zpracováním osobních údajů.

banner-jak-funguje-donaska

Elegantně to jde s odběrem

Nejelegantnější, nejmodernější a nejjednodušší způsob vytvoření databáze zákazníků nabízí iKelp POS Mobile. Stačí použít jejich funkci „obědové menu”, která umožňuje registraci na odběr týdenní nabídky. V ní několika kliknutími vytvoříte obědové menu zadáním nabídky, ceny, případně obrázků nebo fotografií a kliknete na tlačítko Uložit. V tom momentě se nabídka automaticky zobrazí na vaší webové stránce.

Příklad: To, jak takové hotové obědové menu na webu vypadá, uvidíte zde.

Pokud máte stránku na Facebooku, aktuální nabídku s menu můžete nastavit do „action” tlačítka na facebookové stránce. Ale přidat ho můžete jednoduše i jako příspěvek.

Nejnápaditějším řešením jsou QR kódy na stole, které dostanete zdarma jako bonus. Vaši hosté tak mají vše po ruce, a to aniž byste museli něco tisknout. Stačí jim, když kliknou na tlačítko Odebírat a budou pravidelně informovaní. K tomu musí vyplnit e-mailovou adresu, aby jim měla kam být zaslána nabídka. Vy tak získáváte to, co jste potřebovali – e-mail.

Získat e-mailovou adresu vám pomůže i samotné rozhraní aplikace iKelp POS Mobile. Při prohlížení menu, platbě nebo při zavolání obsluhy motivuje zákazníka k registraci tím, že mu nabídne například kupon na slevu na nejbližší objednávku.

Inteligentně s Inteligentním stolem

Stačí za stůl „usadit“ papír s QR kódem. Ten si vaši zákazníci naskenují mobilním telefonem nebo tabletem a mohou se pustit do objednávání, přivolání obsluhy, platby, hodnocení jídel nebo obsluhy, prohlížení menu nebo do čtení zprávy, kterou jste potřebovali vykřičet do „celého světa“.

To, jak takové inteligentní objednání a platba od stolu probíhají, si můžete prohlédnout v tomto videu:

Informace jsou v dnešní době k nezaplacení, proto se je podnikatelé snaží získat za co nejméně peněz a s co nejmenší námahou. Databáze zákazníků by tak měla být základním kamenem každé provozovny, která chce být úspěšná.

GoPay VISA, MasterCard